De rookgasventilator wordt geleverd door de firma Howden Netherlands in Hengelo. De twee waaiernaven, onderdeel van een complete ventilatorrotor, zijn door Howden in bestelling gegeven bij Cast:ing Schiedmayer (Duitsland). Zij zorgen voor de levering van de complete ventilatorrotor en de aansturing tijdens de fabricage.
De waaiernaven hebben een diameter van 2,1 meter en een leeg gewicht van 4.500 kg per stuk. Na het samenbouwen met het binnenwerk en de schoepen tot waaiers, hebben deze waaiers een buitendiameter van 3,76 meter en een gewicht van 8.000 kg per stuk. Beide waaiers vormen samen met een tussenas de rotor en hiermee ontstaat dan een roterende massa van 25.000 kg bij een toerental van 750 rpm.
Een blik op de constructietekening bij Machinefabriek Boessenkool leert dat de waaiernaven voor de rookgasventilator uit 100 mm dikke stalen ringen bestaan. De passing van de waaiernaaf op de as moet zo nauwkeurig mogelijk zijn. De speling tussen de waaiernaaf en de as is dan ook slechts 0,01 mm.
Om een trillingsvrije loop te garanderen ondergaat de waaiernaaf een dynamische balanceertest. Na het samenbouwen met de diverse onderdelen zal op de bouwplaats tijdens het proefdraaien de laatste dynamische test worden uitgevoerd. De rookgasventilator wordt tijdens een productiestop van de energiecentrale gemonteerd.
De waaiers voor de rookgasventilator stellen aan het laswerk qua sterkte en hitte-inbreng hoge eisen. Machinefabriek Boessenkool heeft hier een passend antwoord op. Onder ASME IX -keur last Boessenkool de waaiers met een K-naad van 70 mm volledig rondom.
Al het gebruikte staal is vooraf 100 procent ultrasoon gekeurd. Ultrasoon brengt zelfs de kleinste inwendige haarscheurtjes en materiaalfouten aan het licht. Bovendien garandeert het zorgvuldig geselecteerde en ultrasoon geteste staal, met 3.1 materiaalcertificaten, een maximale levensduur van de ventilator.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…