Machinefabriek Emmen presenteerde tijdens TIV voor het eerst haar nieuwe bedrijfsactiviteit, marine constructions. De nieuwe afdeling legt zich vooral toe op het vervaardigen van luikenkranen voor zeeschepen.
‘Dit zijn portaalkranen die de luiken van schepen – en dan praat je toch al snel oven een gewicht van 20 ton – voor het lossen en laden opent. De luiken en de kraan moet wel op elkaar zijn afgestemd. Dit is dus maatwerk. Op dit moment zitten we in een aanbiedingstraject voor zes pakketten’, vertelt Thieno Nijenbanning van sales.
Tij gekeerd
Machinefabriek Emmen kende begin 2010 overigens een matige start. De opdrachten bleven achter en de begroting voor 2010 werd naar beneden bijgesteld. ‘Maar inmiddels is het tij duidelijk gekeerd. We hebben enkele grote opdrachten binnen weten te halen en de begroting zit weer op het oude niveau. Het gaat hier bij om een renovatiewerk aan de Houtribsluizen in Lelystad. Aan de renovatie van dit sluizencomplex heeft het bedrijf twee jaar werk. Ook gaat deze machinefabriek een pijpenbuigmachine bouwen voor het buigen van stalen buizen met een diameter van 1.20 meter. En dan praat je niet over een kleine jongen’, aldus Nijenbanning.
Het bedrijf doet veel groot, zwaar, maar zeker geen onbenullig werk. Zeer recent, vorige week, is de nieuwe Berlagebrug (zie foto) met een gewicht van 350 ton inclusief het contragewicht, in de stad Groningen geplaatst.