De afgelopen editie van de vakbeurs Macropak, 5 tot en met 8 oktober 2010 in Jaarbeurs Utrecht, is volgens beursorganisator VNU Exhibitions het bewijs dat het beursthema ‘Fit for the Future’ leeft in de verpakkingsindustrie. Met het succes van het seminarprogramma en het brede aanbod exposanten werd bewezen dat bedrijven op zoek zijn naar nieuwe technologieën en toepassingen.
Project manager Marc Klumper is blij dat de beurs deze toegevoegde waarde kon leveren aan bezoekers. ‘Er is weer groeiperspectief in de industrie en er wordt gezocht naar nieuwe wegen. Bedrijven zijn nieuwsgierig naar wat er speelt en op Macropak waren veel van deze antwoorden en thema’s te vinden. Kortom, als je ‘Fit for the Future’ wilde zijn moest je Macropak bezoeken.’
Synergie tussen beurzen
Het aantal bezoekers van de Industriële Week, ruim 700 exposanten verspreid over 25.000 vierkante beursvloer, van de vier beursdagen was 23.000. 55 procent van deze bezoekers liet weten geïnteresseerd te zijn in de vakbeurs Macropak. 34 procent van de bezoeker was afkomstig uit directie of management en 64 procent van de bezoekers was eind-/medebeslisser binnen hun bedrijf. De synergie tussen de beurzen van de Industriële Week is groot. 60 procent heeft de andere beurzen, Aandrijftechniek, Industry & Automation en Industrial Processing, bezocht. Tweederde van de bezoekers van Macropak gaat de volgende editie bezoeken. De helft van de bezoekers ziet een omzetverbetering ten opzichte van vorig jaar.
Groeibranches binnen verpakkingsindustrie
Marc Klumper concludeert dat na de dip van de afgelopen jaren er weer aan groei wordt gedacht. ‘Verpakkingslijnen blijft het hart van de beurs, maar je ziet dat er enkele groeibranches zijn in de verpakkingsindustrie. Voor de aankomende editie willen we dat deze branches, zoals ontwerpen, design, copackaging en bioverpakkingen, sterk zijn vertegenwoordigd op de beurs. Deze nieuwe thema’s kregen al de nodige aandacht in het nieuwe seminarprogramma dat in samenwerking met NVC werd georganiseerd. We kijken er naar uit om de aankomende editie deze toegevoegde waarde opnieuw te leveren.’