Bedrijfszekerheid is erg belangrijk bij hefinrichtingen die ingezet worden in automatische opslagmagazijnen. Downtime door storingen is onaanvaardbaar. Hierdoor wordt de materiaalflow namelijk onderbroken, wat leidt tot wachttijden bij productielijnen of bij klanten.
Een magazijn dat teveel downtime had, vroeg NSK om hulp. Het magazijn werd geconfronteerd met voortijdige uitval van de wiellagers van op rails rijdende stapelkranen. Deze zijn een essentieel onderdeel van de logistieke functie van de faciliteit. In totaal moesten veertig eenheden worden vervangen binnen een periode van vijf jaar. Voor elk van deze gevallen leidde de ongeplande reparatie tot een kostbare onderbreking van de werkzaamheden.
Als onderdeel van het AIP-programma werden NSK deskundigen op pad gestuurd om de defecte lagers te analyseren en de omgevingsfactoren van de toepassing te onderzoeken. Hierbij bleek dat onvoldoende smering en de radiale voorbelasting de voornaamste oorzaken waren van slijtage van de wiellagers.
NSK stelde de installatie voor van afgedichte, gesmeerde dubbelrij hoekcontactlagers met een verbeterde radiale weerstandsklasse C3. Zij kunnen radiale en axiale krachten weerstaan in beide richtingen. De nitrilrubber RSR-afdichting met een geïntegreerde gevulkaniseerde stalen laag is één van de belangrijkste eigenschappen van deze lagers.
De afdichtingen zijn ontworpen om een vooruitstrevende bescherming te bieden tegen het binnendringen van vuil en zo slijtage van de loopbanen en het lageroppervlak te verminderen. Bijkomende voordelen zijn minder trillingen en een lager risico op onvoldoende smering.
Om de theorie te toetsen aan de praktijk, werden veldproeven uitgevoerd door de NSK ingenieurs. Gedurende een test van één jaar bleken de lagers op de acht wielen waarop ze waren aangebracht, geen enkele uitval meer te kennen.
Als onderdeel van het AIP proces, wijzigden de NSK ingenieurs de installatie-instructies en creëerden een montageprocedure voor de juiste plaatsing van de wiellagerunits. Het personeel van de klant werd ook extra opgeleid.
Belangrijk is dat een nauwkeurige evaluatie van de kosten en baten inbegrepen is bij elk AIP project. Voor dit magazijn bleek de berekening eenvoudig. Voorafgaand aan de uitvoering van de voorstellen van NSK, kostte het voortijdig falen van de lagers van de stapelkranen € 70.800 per jaar.
Deze bestond uit de vervanging van onderdelen (€ 26.880), de productieverliezen (uitgerekend € 30.000) en de reparatiekosten (berekend op € 10.000). Dankzij de NSK-oplossing daalden de jaarlijkse lasten met € 12.700.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…