Magistor zoekt hulp bij verbetering verspanen van grijs gietijzer CGI

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Verspaningsspecialist Magistor is samen met hun Amerikaanse leverancier van keramische wisselplaten Greenleaf een eind op weg naar verbetering van het verspaningsproces van Compacted Graphite Iron (CGI). ‘De verbetering is gevonden op het vlak van de snijsnelheid’, vult Roel Dikken, marketingmanager Magistor aan. ‘Het onderzoek is nu in een fase waarin we de positieve resultaten aan de praktijk durven en willen toetsen. Daarvoor komen we graag in contact met bedrijven, die het verspanen van CGI verder willen optimaliseren.’

CGI, ook wel GGV of grijs gietijzer vermiculair genoemd, is een materiaal dat voldoet aan de toenemende eisen voor sterkte en gewichtsreductie en toch redelijk bewerkbaar is. Hierdoor is CGI is zeer geschikt voor het produceren van motoren, waar lichtere en sterkere materialen nodig zijn die meer vermogen kunnen absorberen.

Dieselmotoren

In deze sector zijn fabrikanten als Audi, BMW, Cummins, PACCAR (DAF), Ford, Jaguar, Rolls-Royce, GM / Opel, Suzuki en Aston Martin steeds meer gefocust op het gebruik van CGI als basis voor hun high-performance en dieselmotoren. Alleen al het gewicht van het motorblok kan met ca. 20 procent worden gereduceerd vergeleken met een blok vervaardigd uit grijs gietijzer. Maar ook in cilinderkoppen en remschijven vindt CGI zijn bestemming. Daarnaast groeit het gebruik van CGI in andere sectoren.

Het onderzoek van Magistor en Greenleaf komt voort uit de praktijk, waarin zij ervaren dat de bewerking van CGI zorgt voor vragen en dat er een grote behoefte is aan verdere optimalisatie van dit proces in hun organisatie.


Bedrijven die deze stap samen met hen willen zetten, kunnen contact opnemen met Magistor.