Op 15 juni zijn twee modellen van de New Generation PTC’s, met een capaciteit van respectievelijk 140.000 en 200.000 tonmeter, gepresenteerd en gedemonstreerd op de werf Westdorpe van Mammoet bij Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen. Zo krijgen klanten, maar ook de medewerkers van Mammoet, de kans de enorme kranen goed te bekijken.
Voor de grootste projecten gebruikt Mammoet PTC (Platform, Twin ring, Containerized) ringkranen van eigen ontwerp. Het bedrijf heeft vijftien jaar ervaring met deze kranen, wat neerkomt op meer dan 17 duizend hijsen. Mammoet wil zich de komende jaren concentreren op de bovenkant van de projectmarkt: het vinden van uitdagende hijs- en transportoplossingen die gespecialiseerd materieel vereisen. De investering van circa 150 miljoen euro in de New Generation PTC’s, onderstrepen de richting waarin Mammoet wil groeien. Mammoet heeft deze nieuwe generatie van PTC kranen ontworpen omdat de modules die worden toegepast bij het bouwen van raffinaderijen en andere fabrieken steeds groter worden. PTC’s worden gebruikt om grote constructies in de petrochemie, elektriciteitscentrales en civiele techniek, en ook FPSO’s (Floating Production, Storage and Offloading units in de offshore sector) efficiënter en veiliger te bouwen. Mammoet wil oplossingen bedenken die de klant tijd en geld besparen. Naast de kernpunten, veiligheid en capaciteit, is het ontwerp ook gericht op transportmogelijkheden en bestendigheid tegen zware weersomstandigheden.
De PTC’s zijn echte kranen. Daardoor kunnen ze lasten ophijsen en plaatsen op een groot gedeelte van het bouwterrein en kunnen ze met de instelbare giek (luffing jib) over hoge constructies reiken. Het interpolatie systeem biedt de mogelijkheid de hoofdmast en de jip traploos, onafhankelijk van elkaar en gelijktijdig, te kunnen bewegen. Gedurende deze gecombineerde beweging berekent de kraancomputer continu de maximale hijscapaciteit van de kraan. De nieuwe PTC’s hebben een verhoudingsgewijs kleine doorsnede (45 of 55 meter, afhankelijk van de capaciteit) en hebben 15 minuten nodig om een volle cirkel te draaien (zwenken). De lieren van de kranen kunnen lasten tot 3.200 ton hoogte 120 meter ophijsen in 12 minuten. De afmetingen van de onderdelen komen overeen met die van standaard scheepscontainers. Dit betekent dat de kranen in drie tot zes weken overal ter wereld gemobiliseerd en geassembleerd kunnen worden. Vanwege de grote reikwijdte zal het zelden nodig zijn de kranen te verplaatsen. Maar indien nodig kunnen de wielonderstellen op rails worden gezet, of de hele kraan kan worden verplaatst met Self-Propelled Modular Transporters.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…