Marketingcolumn: Makers van Morgen

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

We vechten erom. Die laatste talenten die zich beschikbaar stellen om in onze prachtige branche hun carrière voort te zetten. Die makers van morgen zijn schaars. Toch beginnen we de krapte op de arbeidsmarkt voor lief te nemen. Hier schuilt een uitdaging: waar halen we de strijdlust vandaan om deze toekomstige vakmensen naar ons toe te trekken?

Tags:

Maakbedrijven zien een werkgeversmerk als een project. Met een kop en een staart.

Maar heel eerlijk, het moet verweven zijn in je cultuur. Zo lang je bestaat, zul je moeten laten zien waar je voor staat. En wat jou en jouw team anders maakt dan andere.

Een goed plan is hierbij onmisbaar. Sta in de schoenen van jouw ideale medewerker. Begrijp hun motivaties en zorgen. Wat motiveert hen? Waar liggen zij ’s nachts wakker van? Pas je maakbedrijf aan naar hun wensen en interesses. Dan wordt je relevant en vergroot je de kans dat de ideale medewerker voor jou kiest.

Om dit te bereiken is een goed plan belangrijk, maar de uitvoering belangrijker. En die uitvoering stopt niet bij het antwoord geven op de vraag ‘hoe word ik als werkgever aantrekkelijker?’. Dan begint het pas. Ik zie dat veel maakbedrijven hier tegen op kijken. ‘Weer een poeha-project, terwijl mijn productie ook aandacht nodig heeft’. Toch wil ik jullie motiveren om strijdbaar te blijven. De toekomst voorspelt een arbeidsmarkt die niet veel verbetert. Het maakbedrijf dat vandaag handelt naar een beter werkgeversmerk, heeft straks een streepje voor.

Mijn belangrijkste advies voor het behalen van successen bij nieuw talent is werk kandidaat-gedreven. Hoe je dit doet? Dat leg ik uit in de volgende column.

Sten van Poppel, marketing/mede-eigenaar Maaketing

Reageren?

E-mail: sten@maaketing.nl

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *