Mastor ‘pimpt’ magazijnstellingen met belastingborden

Niet alleen komen vooral bij oudere magazijnstellingen onveilige situaties voor, maar ook de torenhoge kosten en boetes kunnen een behoorlijke aanslag plegen op de kostenbudgetten van bedrijven. Ton Maas, directeur van Mastor Storage System Services in Deurne, benadrukt nog eens de verplichting die bedrijven hebben om hun stalen magazijnstellingen periodiek te keuren, te onderhouden en te repareren. ‘Jarenlang is bij de gebruikers van stalen magazijnstellingen het keuren en onderhouden van dit arbeidsmiddel een ondergeschoven kindje geweest. Vooral achterstallig onderhoud, onbekendheid over de belastbaarheid van de stellingen, onwetendheid omtrent de Europese regelgeving en het uitstellen van broodnodige reparaties is er vaak de oorzaak van dat er grote, met enorme kosten gepaard gaande ongelukken kunnen gebeuren, met soms dodelijke afloop’, aldus Ton Maas.

Verplichte belastingborden

Maas vervolgt: ‘Vaak weet de gebruiker niet eens welk merk, of type stelling hij in huis heeft. Het is dan ook moeilijk te achterhalen hoeveel belasting zijn of haar magazijnstelling überhaupt mag hebben. De leverancier van de stelling is onbekend en zelf weet hij ook niet wat wel en wat niet mag, of toegestaan is. Zonder deze gegevens kan een stelling nooit goedgekeurd worden. Gelukkig hebben wij als onafhankelijk instituut Mastor Storage System Services de beschikking over een database met gegevens over vele soorten en merken palletstellingen en hebben we een eigen berekeningsprogramma ontwikkeld voor het statisch doorrekenen van een complete stellingconfiguratie, ongeacht merk of uitvoering. De stelling wordt door ons ter plekke opgemeten en geregistreerd en in het berekeningsprogramma ingevoerd. Hieruit rolt dan de maximaal toegestane belasting en wordt de stelling voorzien van borden waarop de maximale belading en belasting worden aangeduid. De Arbo stelt deze borden conform EN 15635 verplicht en de Arbeidsinspectie controleert hier momenteel streng op.’

Werkwijze

‘Allereerst wordt door ons bepaald om welk merk magazijnstelling het gaat. Er zijn momenteel al meer dan negentig verschillende merken op de markt, die elk hun eigen specifieke belastingswaarden hebben. Van vele stellingen hebben wij inmiddels gegevens in de database zitten. Is het merk van de stelling onbekend, dan wordt alles opgemeten om gegevens te verkrijgen van de staanders, de schoringen, liggers, inhaakprofielen, ligger-inhaakogen en materiaaldiktes. Deze gegevens worden in ons berekeningsprogramma ingevoerd, waaruit dan de maximale vakbelasting en de maximale veldbelasting rollen. De gegevens worden daarna op de belastingborden gedrukt. Deze service bieden wij ook aan voor derden, zoals onafhankelijke keuringsinstanties, reparatiebedrijven en een onderhoudsdienst van een leverancier of technische dienst van het bedrijf zelf. Wij leveren dan de borden aan, mét de juiste gegevens, zoals fabricaat, type, bouwjaar, maximale belastingen, inhaakhoogte van de liggers, veiligheidspictogrammen. Mocht de gebruiker van de magazijnstelling ook eventuele reparaties aan de stelling uit willen besteden, dan kan dat ook via Mastor Storage Systems Services. De hele controle, reparatie en de levering van de belastingborden wordt dan geheel door ons verzorgd’, aldus Maas.

‘De stelling wordt daarna door ons opgeleverd en de klant is verzekerd van een veilig opslagsysteem conform de Europese eisen en Arbo-voorschriften. Hierdoor kunnen hoge kosten en veel ellende voorkomen worden. Wij hebben dit al mogen doen voor grote bedrijven als DOW Benelux en BAM en ook Vredestein is inmiddels geïnteresseerd om hun magazijnstellingen door ons te laten ‘pimpen’.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago