Mazak presenteerde op de EuroBlech 2014 voor het eerst een machine voor stir friction welding, dat is een soort wrijvinglassen. Deze techniek is ontwikkeld door Airbus, dat deze bestaande technologie verder heeft ontwikkeld voor de productie van allerhande aluminium vliegtuigonderdelen met als doel om gewicht te besparen. Het bijzondere van stir friction welding is dat je twee verschillende materialen aan elkaar kunt verbinden zonder enige vorm van toevoegmateriaal, bouten en moeren of rivetten.
Mazak heeft het stir friction welding ingebouwd in een standaard freesbank VCS0430A, die voorzien is van een FSW-kop Delta N FS. Stir friction welding is een bekende technologie, maar Airbus heeft daar een dimensie aan toegevoegd. ‘Alles draait bij de vinding van Airbus om een klein pennetje (slijtonderdeel) in plaats van een wrijvingskop’, zegt Luc Creemers, salesmanager Benelux bij Mazak. Door dit pennetje onder een hoge druk en constante snelheid bij de samen te voegen materialen te laten draaien, vloeien de twee materialen (waarvan er één altijd harder is dan het andere) samen tot één homogene stuctuur. De combinatie van druk en snelheid brengt door wrijving en de hierdoor gegenereerde warmte de beide materialen in een plastische toestand (géén smelten), waardoor ze in elkaar overgaan. Hierdoor ontstaat een verbinding met een homogene structuur en aerospace proof. Men kan verschillende materialen en diktes samenvoegen, zoals aluminium met staal, koper, messing, titanium of thermoplastic.
Buislaser
Mazak liet in Hannover ook een compleet nieuwe buislasersnijmachine zien, dat is de Tube Gear 150 met 2,5 kW CO2-laser. Volgens Creemers wordt de uitvoering met een fiberlaser resonator volgend jaar verwacht. ‘De CO2-machine is op de afgelopen beurs Tube Wire in Düsseldorf gepresenteerd, maar dat was nog een prototype’, vertelt Creemers. ‘Nu hebben we de machine klaar voor de verkoop. De Tubegear 150 heeft een doorsnedebereik voor buis van 12 tot 152,4 mm, tot 6 mm dik en dit zowel in rond als vierkante buis. Hij is voorzien van klemming op drie posities op de buis, zodat er veel sneller kan worden gesneden met behoud van precisie. Ook heeft de buislasersnijmachine een aantal belangrijke intelligente functies om volledig autonoom en continu te werken. Zo is er de servofocus snijkop, de autofocusmeeting en bijregeling, de automatische hoogteverstelling en nozzle-cleaner. Het enige wat er nog aan ontbreekt is een automatische nozzle-wisselaar, maar dat zit in de pijplijn’, weet Creemers.
De buislaser is voorzien van een 4,2 tons bundelbelading, daar waar concullega’s niet verder gaan dan 3 ton. Voor het ontladen beschikt de machine over drie bunkers: één voor lengtes van 1 tot 3 meter, één voor de volledige lengte van 6 meter en één bunker voor opslag van buis of koker kleiner dan 1 meter. Het reststuk is beperkt tot een minimale lengte van 120 mm.