Mazak heeft het stir friction welding ingebouwd in een standaard freesbank VCS0430A, die voorzien is van een FSW-kop Delta N FS. Stir friction welding is een bekende technologie, maar Airbus heeft daar een dimensie aan toegevoegd. ‘Alles draait bij de vinding van Airbus om een klein pennetje (slijtonderdeel) in plaats van een wrijvingskop’, zegt Luc Creemers, salesmanager Benelux bij Mazak. Door dit pennetje onder een hoge druk en constante snelheid bij de samen te voegen materialen te laten draaien, vloeien de twee materialen (waarvan er één altijd harder is dan het andere) samen tot één homogene stuctuur. De combinatie van druk en snelheid brengt door wrijving en de hierdoor gegenereerde warmte de beide materialen in een plastische toestand (géén smelten), waardoor ze in elkaar overgaan. Hierdoor ontstaat een verbinding met een homogene structuur en aerospace proof. Men kan verschillende materialen en diktes samenvoegen, zoals aluminium met staal, koper, messing, titanium of thermoplastic.
Mazak liet in Hannover ook een compleet nieuwe buislasersnijmachine zien, dat is de Tube Gear 150 met 2,5 kW CO2-laser. Volgens Creemers wordt de uitvoering met een fiberlaser resonator volgend jaar verwacht. ‘De CO2-machine is op de afgelopen beurs Tube Wire in Düsseldorf gepresenteerd, maar dat was nog een prototype’, vertelt Creemers. ‘Nu hebben we de machine klaar voor de verkoop. De Tubegear 150 heeft een doorsnedebereik voor buis van 12 tot 152,4 mm, tot 6 mm dik en dit zowel in rond als vierkante buis. Hij is voorzien van klemming op drie posities op de buis, zodat er veel sneller kan worden gesneden met behoud van precisie. Ook heeft de buislasersnijmachine een aantal belangrijke intelligente functies om volledig autonoom en continu te werken. Zo is er de servofocus snijkop, de autofocusmeeting en bijregeling, de automatische hoogteverstelling en nozzle-cleaner. Het enige wat er nog aan ontbreekt is een automatische nozzle-wisselaar, maar dat zit in de pijplijn’, weet Creemers.
De buislaser is voorzien van een 4,2 tons bundelbelading, daar waar concullega’s niet verder gaan dan 3 ton. Voor het ontladen beschikt de machine over drie bunkers: één voor lengtes van 1 tot 3 meter, één voor de volledige lengte van 6 meter en één bunker voor opslag van buis of koker kleiner dan 1 meter. Het reststuk is beperkt tot een minimale lengte van 120 mm.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…