Bij MCB Nederland is onlangs de eerste spade in de grond gegaan voor de bouw van een volautomatisch langgoedmagazijn voor opslag en handling van rvs, aluminium en non-ferro staf en buis. In dit magazijn zal een robot van de Zwitserse leverancier Fehr automatisch de lange producten uit stellingen halen en naar de juiste locatie brengen.
Het automatisch langgoedmagazijn is onderdeel van een groter verbeterplan, dat zelfs begint bij een webshop. Operationeel Directeur Dennis Broeksteeg legt uit: ‘Klanten kunnen straks 7×24 uur materiaal bestellen via een digitale webshop die we in het leven roepen. We gaan de elektronische gegevensuitwisseling met klanten en leveranciers uitbreiden, en daarvoor zijn investeringen in ons machine- en wagenpark nodig zoals in de robot. En we zijn mensen aan het opleiden in het kader van continu verbeteren.’
Robots en zaagmachines
‘Klanten kunnen elk uur van de dag in de webshop orders plaatsen. Deze gaan direct door naar het magazijn; er komen geen handmatige handelingen van verkopers meer aan te pas. In aansluiting daarop automatiseren we ook het proces van verzamelen, bewerken en verpakken van de lange materialen. Op onze hoofdlocatie zetten we een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor rvs, aluminium en non-ferro stafstaal neer. Twee robots picken daar straks 7×24 uur cassettes met materialen. En daar koppelen we vier zaagmachines en goed aansluitende aan- en afvoerlijnen aan. Zo verkorten we doorlooptijden van (on)bewerkte lange materialen. We kunnen dus meer doen in dezelfde tijd en klanten snel van dienst zijn. Met deze robotisering zetten we tevens een stap vooruit qua veiligheid. Menselijke handelingen blijven namelijk beperkt tot het vullen en leeghalen van cassettes. In het eerste kwartaal van 2017 willen we dit magazijn operationeel hebben.’
Binnenplanse wijziging
Leo Bunck, verantwoordelijk voor de bouw bij MCB, ontving al op 11 maart de vergunning: ‘We hebben een bouwplan ingediend met een pakket aan tekeningen. Ze wilden bijvoorbeeld weten welke kleuren we gebruiken, welke hoogte, breedte noem maar op. Ons plan is getoetst het aan het bestemmingsplan en aan de ‘welstand’. En blijkbaar ging het proces snel: We hebben, voordat we de aanvraag indienden, concepttekeningen laten toetsen om de doorlooptijd van de vergunningsaanvraag zo kort mogelijk te maken. Dat was een advies van onze architect, en dat is ook de reden dat de vergunning zo snel is verleend.’ Veel sneller? ‘We hebben de aanvraag 15 februari ingediend, en binnen vier weken hadden we dus al een positief besluit. Normaal staat daar acht weken voor. We laten geen dag verloren gaan, en beginnen meteen te graven voor de fundering.’ Eerst de diepte in dus, maar daarna de hoogte.
‘Het scheelt dat het gebouw net zo hoog wordt als het hoofdkantoor, zestien meter. Er was namelijk een zogenaamde ‘binnenplanse wijziging’ op het bestemmingsplan nodig. In het bestemmingsplan staat namelijk dat het gebouw niet hoger dan twaalf meter mag zijn, maar er is oorspronkelijk al in voorzien dat een wethouder een wijziging tot twintig meter mag goedkeuren. Als je daarboven komt, moet het bestemmingsplan gewijzigd worden. Maar zo hoog komen we niet, 16 meter is hoog genoeg. Dan kunnen we wel weer vooruit.’