Categories: Actueel

MCB Nederland verhoogt zijn service in jubileumjaar

Onze klanten willen naast een goed product, vooral kortere levertijden, een grotere diversiteit en betrouwbaarheid’, weet Spikmans. ‘Daarnaast wil de klant een onestopshop, zodat hij in één handeling zowel staal, rvs, aluminium, plat als langgoed kan bestellen. Daarnaast verlangt een groot deel van ons klantenbestand levering binnen 24 uur. Nu leveren we bestellingen tot één uur ‘s middags gedaan, de volgende dag. Ongeveer 70 procent van onze klanten maakt daar gebruik van. Dat zijn de jobbers. Die willen snellere leveringen. Dat is ook de reden waarom we dit jaar hebben besloten een nieuw geautomatiseerd langgoedmagazijn te bouwen, voor roestvaststaal en aluminium.’ Later zal de metaalgroothandel beslissen over de bouw van een geautomatiseerd magazijn voor stalen producten.

Februari 2017

In mei is de eerste paal van het langgoedmagazijn de grond in geslagen en medio juli stond het gebouw van 120 meter lang, 22 meter breed en 16 meter hoog overeind. Het duurt nog tot februari 2017 voordat het gebouw wordt opgeleverd, inclusief de 4.000 cassettes, de handlingrobots van Fehr en zaagmachines voor het op lengte zagen van het langgoed. Spikmans: ‘En dan kunnen we lange rvs- en aluminium producten, die voor vijf uur ‘s middags zijn besteld, de volgende dag leveren.’

EDI

‘Door onderzoek weten we dat de kosten voor de jobbers voor 50 procent in de overhead zit. De rest van de kostenstructuur zit in arbeid (10 procent) en materiaal (40 procent). Wij kunnen ze helpen met de kosten voor overhead omlaag te brengen. Hoe we dat doen’, stelde Spikmans voor ons de vraag. ‘Dat doen we door de klant EDI aan te bieden. Met EDI – of electronic data interchange, wat zoveel betekent als uitwisseling van data – heeft de klant de optie om zijn ERP-pakket aan de onze te koppelen waardoor hij directe toegang heeft tot onze databases met alle gegevens over metalen, voorraden en de voor hem geldende prijzen en bijbehorende (staffel)kortingen. Dat betekent dat de klant direct kan beschikken over prijscalculaties, offertes, bestellingen en levertijden.’

Naast een forse kostenreductie is het grote voordeel dat alle processen geautomatiseerd zijn waardoor er minder fouten zullen optreden. MCB heeft afspraken gemaakt met Ridder, Bemet (Plan-de-Campagne), ISAH en MKG over hun ERP-pakketten. Ongeveer 90 procent van

MCB’s­ klanten maakt gebruik van een van die ERP-pakketten. Voor de koppeling met andere ERP-pakketten werkt de metaalgroothandel met speciale brokers. Spikmans merkt nog op dat klanten zonder ERP-pakket natuurlijk zoals gebruikelijk kunnen bestellen via telefoon, fax of e-mail. ‘EDI is een extra service voor de klant.’

 

Lees het gehele interview in de krant van deze week (37) 

 

 

 

Gerard ten Bulte

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

4 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

4 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

4 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

4 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

4 dagen ago