Categories: ActueelCoronavirus

Meer maakbedrijven zien omzet dalen door coronacrisis

Dat blijkt uit de tweede ronde van de survey ‘Samen slimmer’ onder bijna tachtig ondernemers, die Berenschot in week 17 (20-26 april) uitvoerde.

Een aanzienlijk deel van de ondernemingen in de survey heeft dus te maken met een omzetdaling van 65 procent over een periode van twee maanden. Als belangrijkste oorzaken voor de omzetdaling noemen respondenten ‘de moeizamere verkoop door gebrek aan contactmomenten’, ‘vooruitschuiven aankopen en investeringen door onzekerheden’ en ‘vraaguitval na hamstergedrag’. Ook het percentage bedrijven dat uitgaat van omzetgroei, daalde van 39 naar zeventien procent en hetzelfde geldt voor de verwachte groei (nu 11% versus 22% eerder).

Uiteenlopende maatregelen

Om de omzetdaling te temperen, overwegen ondernemers uiteenlopende maatregelen: meer inzetten op online verkoop en hanteren van een ‘agressiever verkooptraject’, afschalen van producten, verleggen van de keten en het insourcen, uitstel van salarisverhoging en bevriezing van bonussen. Daarnaast is sprake van aanpassing van het businessmodel (verbreding van de marktscope en de dienstverlening), werktijdverkorting, afbouwen van de flexibele schil en een (tijdelijke) vacaturestop. Verder hebben ook meer bedrijven vanwege supply chain-problemen contact gezocht met alternatieve toeleveranciers. Ruim driekwart van de ondervraagde bedrijven krijgt inmiddels enige vorm van overheidssteun. Zo kreeg 43 procent uitstel van belasting betalen en maakt 23 procent gebruik van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW).

Loyaliteit

Tegen de verwachting in leidt de huidige crisis vooralsnog niet tot latere betaling door klanten aan leveranciers: 96,4 procent van alle bedrijven hanteren voor toeleveranciers de gebruikelijke betalingstermijn – drie weken eerder was dat nog 92,5 procent. Het aantal toeleveranciers dat de gebruikelijke betalingstermijn aanhoudt wijzigt niet: net als drie weken geleden is dit 92,6 procent. ‘De vrees was toch dat laat betalen leidt tot meer laat betalen waardoor hele ketens tot stilstand kunnen komen. Dat gebeurt gelukkig niet. Bijna alle ondernemers zijn loyaal aan elkaar en komen hun verplichtingen gewoon na, ook al voorzien ze dat hun omzet behoorlijk zal dalen of merken ze dat reeds. Vooralsnog geen domino-effect’, stelt projectleider Joost Krebbekx.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago