Omdat we in Nederland steeds meer vrouwelijke ondernemers zien en de exposure in de media achterblijft, zijn ANP Pers Support en het zakelijke platform ‘Leading Lady Club’ een samenwerking aangegaan. Hierdoor worden vrouwelijke ondernemers in staat gesteld nieuwswaardige ontwikkelingen binnen hun onderneming via het ANP direct te delen met journalisten.
De arbeidsparticipatie van vrouwen neemt toe volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Zowel in zelfstandige werkvormen als in loondienst zien we steeds vaker vrouwen die het beleid bepalen. Desondanks blijft het aantal vrouwen in de media sterk achter bij hun mannelijke collega’s. Zo bleek twee jaar geleden uit een artikel van het NRC dat slechts één op de zes regelmatig verschijnende gasten bij tv-programma’s met een breed maatschappelijk belang een vrouw is. Om de zichtbaarheid in de media van ondernemende vrouwen te vergroten, hebben ANP Pers Support en de Leading Lady Club deze overeenkomst gesloten.
Toename aantal vrouwen in het nieuws
Deze samenwerking stelt de Leading Lady Club in staat persberichten van haar leden rechtstreeks op de nieuwspagina’s van het ANP te plaatsen. Journalisten, redacteuren en online nieuwsportals hebben daardoor een grotere keus uit zakelijke nieuwsbronnen. De berichtgeving in de media zal daardoor niet alleen qua onderwerpen gevarieerder worden, maar ook leiden tot een toename van het aantal vrouwen in het nieuws.