Megaliggers van Haitsma Beton primeur voor brug Zuidhorn

Volgens Haitsma Beton, die de elementen ook heeft geproduceerd en getransporteerd, betreft het de langste voorgespannen liggers ter wereld.

Lange liggers worden steeds meer toegepast voor bruggen en viaducten. Ze maken tussensteunpunten overbodig, waarmee de bouwtijd wordt verkort en wegverkeer en scheepvaart meer ruimte krijgen voor een vlotte doorstroming. Dat geldt ook voor de nieuwe brug bij Zuidhorn, waarvan de bouw wordt gecombineerd met het omleggen van de N355, die Noordhorn en Zuidhorn scheidt. Opstoppingen door de bestaande hefbrug over het Van Starkenborghkanaal worden verleden tijd en het kanaal tussen Lemmer en Delfzijl wordt toegankelijk voor grotere containerschepen.

15 Megaliggers

De nieuwe, vaste brug vormt een hoge en lange verbinding over het Van Starkenborghkanaal en is onderdeel van de nieuwe provinciale weg. Het kunstwerk met drie velden en 2 x 2 rijstroken krijgt een doorvaarthoogte van 9,10 meter en een doorvaartbreedte van 54 meter. Om de grote overspanning van het hoofdveld te realiseren produceerde Haitsma Beton de langste prefab betonnen liggers (68 meter lang) en tevens de zwaarste liggers (240 ton) die het bedrijf ooit heeft gemaakt, zegt accountmanager Karel Bus. ‘Het zijn voor zover bekend de langste liggers ter wereld.’

Hoogwaardige productie

Voor de productie van extreem lange voorgespannen liggers beschikt Haitsma Beton over een enorm grote productiehal. Een eigen stortmachine op rails met pulsvrije betonpomp garandeert een constante hoge kwaliteit van zelfverdichtend beton. Naast de vijftien HKP-liggers kreeg Haitsma Beton van hoofdaannemer GMB Civiel opdracht voor het leveren en monteren van 69 PA-platen en randelementen voor de brug. Ook de heipalen komen van Haitsma Beton.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago