Mercedes-Benz investeert 100 miljoen euro in perslijn Bremen

De nieuwe perslijn produceert, afhankelijk van het onderdeel tot 40 delen per minuut. Dat zijn de carrosseriedelen voor de nieuwe C-klasse van aluminium, maar ook staal. ‘Met de nieuwe perslijn, bieden wij de meest efficiënte productie-installatie in de auto-industrie’, legt dr Josef Altgilbers, hoofd van de perslijn van de Mercedes-Benz fabriek in Bremen. Uniek is dat in deze perslijn behalve de onderdelenstroom ook de complete materialenstroom van gesneden platen tot het transport van de geperste onderdelen zijn geautomatiseerd.

Kwaliteitscontrole

Een wereldprimeur is de volledig geïntegreerde kwaliteitscontrole van de componenten in de perslijn. Deze nieuwe technologie heeft Mercedes-Benz ontwikkeld samen met een leverancier en werd een aantal jaren in de fabriek in Sindelfingen succesvol getest. Een precisie-robot begeleidt hierbij de oppervlakte-inspectie van de geperste plaatdelen in de nieuwe perslijn.

 

De ervaringen met deze installatie en de werking van de nieuwe pers lijn zullen ook worden gebruikt in andere Mercedes-Benz werken wereldwijd. Zo zijn er al plannen om eenzelfde lijn te bouwen in de fabrieken in Beijing, China en de Mercedes-Benz perserij in Kuppenheim, in de buurt van Rastatt.

De productie van de sedan in de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse werd dit jaar in een periode van een half jaar op vier continenten opgestart. Dat begon in februari in Bremen, die tevens het wereldwijde productienetwerk van de C-Klasse aanstuurt. In mei werd de productie in het Zuidafrikaanse East London (Zuid-Afrika) opgestart, in juni de Amerikaanse locatie Tuscaloosa en in juli de joint venture Beijing Benz in Beijing. Alleen in Bremen wordt het T-model van de nieuwe C-Klasse vervaardigd, waarvan de productie in juni werd opgestart.

Mercedes-Benz fabriek in Bremen

De Mercedes-Benz fabriek in Bremen is met meer dan 12.700 medewerkers de grootste particuliere werkgever in de regio. Momenteel worden daar acht modellen Mercedes geproduceerd: de C-klasse sedan, C-klasse T-model en de C-Coupe; verder de E-Klasse Coupe en cabriolet, GLK en de twee Roadster SLK en SL. In 2013 werd in Bremen 300.000 voertuigen geproduceerd. Als competentiecentrum voor de nieuwe C-klasse, controleert Bremen ook de productie van deze high-volume-serie in Tuscaloosa (VS), Beijing (China) en East London (Zuid-Afrika).

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago