Volgens Mercedes hebben de robots vooral moeite met de vele opties waaruit een autokoper tegenwoordig kan kiezen. Bij de duurdere Mercedes zijn alleen al vier verschillende varianten voor de ventielen beschikbaar terwijl de keus uit het aantal lijntjes en andere versieringen vrijwel onuitputtelijk is. De elektronische ogen van de robotten blijken niet zo gevoelig dat ze altijd de juiste kiezen. “De variatie is te groot voor de machines, robots kunnen niet overweg met de hoge mate van individualisering en de vele varianten die vandaag de dag geleverd kunnen worden. De veranderingen gaan ook te snel voor ze”, zegt Markus Schaefer, het hoofd productie bij Mercedes.
Mensen hebben dat probleem niet: ze kunnen makkelijk de juiste opties selecteren en leveren ook beter werk af bij auto’s met een luxueuze afwerking. Ook kunnen mensen binnen een paar uur aan een ander model werken terwijl het bij robots weken kan duren voordat alles is aangepast. Schaefer: “Door meer mensen tewerk te stellen, besparen we geld en stellen we onze toekomst veilig.” Voor seriewerk blijven robots overigens wel de goedkoopste en meest efficiënte oplossing.
Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…
Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…
Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…
ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…
Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…
Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…