Volgens Mercedes hebben de robots vooral moeite met de vele opties waaruit een autokoper tegenwoordig kan kiezen. Bij de duurdere Mercedes zijn alleen al vier verschillende varianten voor de ventielen beschikbaar terwijl de keus uit het aantal lijntjes en andere versieringen vrijwel onuitputtelijk is. De elektronische ogen van de robotten blijken niet zo gevoelig dat ze altijd de juiste kiezen. “De variatie is te groot voor de machines, robots kunnen niet overweg met de hoge mate van individualisering en de vele varianten die vandaag de dag geleverd kunnen worden. De veranderingen gaan ook te snel voor ze”, zegt Markus Schaefer, het hoofd productie bij Mercedes.
Mensen hebben dat probleem niet: ze kunnen makkelijk de juiste opties selecteren en leveren ook beter werk af bij auto’s met een luxueuze afwerking. Ook kunnen mensen binnen een paar uur aan een ander model werken terwijl het bij robots weken kan duren voordat alles is aangepast. Schaefer: “Door meer mensen tewerk te stellen, besparen we geld en stellen we onze toekomst veilig.” Voor seriewerk blijven robots overigens wel de goedkoopste en meest efficiënte oplossing.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…