Categories: Actueel

Mercon nadert voltooiing Breukelerbrug

Het Kargo-project loopt al drie jaar: er worden acht stalen boogbruggen door Rijkswaterstaat vervangen en gerenoveerd. De Breukelerbrug is de laatste en wordt nu in de werkplaats gemonteerd en geschilderd om op 18 augustus te worden geplaatst.


De leerlingen kregen inzage in de productie, lastechnieken en het transport van de boogbrug. Michelle, één van de twee meisjes in de groep, heeft voor techniek gekozen. Vooral interieurontwerp spreekt haar aan. Martijn heeft gekozen voor autotechniek: ‘Ik houd het bij auto’s, maar heel leuk om dit te zien.’

Lasproces

Gerard Nederveen, hoofd fabricage van Mercon, legt de technieken uit aan de leerlingen. Voor Vraag en Aanbod gaat hij iets dieper in op de techniek van het lassen: ‘Voor het lassen van de brug wordt zowel het SAW lasproces (Submerged Arc Welding) als het FCAW lasproces (Flux Cored Arc Welding) gebruikt.’ Het brugdek bestaat uit een stalen rijdek voorzien van gesloten trogvormige verstijvingen. Voor het lassen van de dekplaat is gekozen voor het SAW lasproces, oftewel het onder poederdek lassen. Voor het lassen van de verbinding tussen de trog en de dekplaat wordt gebruik gemaakt van een lasmachine met twee laskoppen, uitgerust met het SAW, twin-arc lasproces.

Gesegmenteerde boog

 De boogconstructie is een gesegmenteerde boog, bestaande uit samengestelde vierkante kokerliggers. Door deze manier van bouwen lijkt de brug een ronde boog te hebben. Hier wordt het SAW lasproces gebruikt. Bij het lassen van de brugconstructie worden zowel de SAW als FCAW lastechnieken ingezet. Hier worden zowel rutiel- als metaalgevulde draden gebruikt. Het FCAW lasproces combineert de voordelen van elektrodelassen met de hoge productiviteit van een half- of geheel geautomatiseerd proces, vanwege het continu kunnen toevoeren van de gevulde draad. In vergelijking met een conventionele vaste elektrode zorgt de flux voor een slakafscherming en verhoogde productiviteit.

Europese kampioenen

‘Wij hebben bij Mercon een interne opleiding van twee jaar, voordat een nieuwe medewerker in de praktijk aan constructies mag lassen. Veiligheid en kwaliteit staan bovenaan’, vertelt Nederveen. ‘Als je van school komt begint het leerproces pas in de praktijk. Je moet niet alleen de techniek in de vingers krijgen, maar ook ervaring krijgen. Door onze opleiding hebben we een aantal Nederlandse en Europese laskampioenen in het bedrijf.’

 

Evert Bruinekool

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

10 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago