Met investeringen wil VDL Postma horizon verbreden

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

VDL Postma is breed en compleet. Het bedrijf heeft, met de recente investering in twee kantbanken en een lasersnijder, ruimte voor expansie. Niet omdat het bedrijf onvoldoende in de orderportefeuille heeft zitten, integendeel, maar om de groeikansen die er binnen de Nederlandse maakindustrie liggen meer te verzilveren.

En daarbij ziet het bedrijf niet alleen Nederland als afzetmarkt, maar spelen ook Duitsland en België als afzetlanden een belangrijke rol. Voortvarend is VDL Postma in elk geval wel.

Niets is logisch

VDL Postma is uitgegroeid tot een modern geoutilleerd maakbedrijf. Het is actief in de plaat- en buisverwerking, het samenstellen hiervan en poedercoaten. Gezien de historie van deze onderneming, maakt het anno 2015 nog steeds veel onderdelen voor de bussen. ‘Het gaat hierbij onder meer om stastangen en twaalf meter lange gelaste frames voor de zijkanten van bussen. Als onderdeel van VDL lijkt het logisch dat we veel voor de VDL groep produceren. En dat is ook zo, maar dit gaat wel onder de vlag van concurrentie. We kunnen natuurlijk niet zo maar even een prijs neerleggen’, vertelt directeur Johan Zwarts.

Eigen broek ophouden

Zwarts: ‘We zijn een zelfstandige entiteit en moeten onze eigen financiële broek zien op te houden. Het heeft natuurlijk wel zo zijn voordelen dat je valt onder een groot moederconcern. Zo worden diverse algemene zaken centraal geregeld. Zoals bijvoorbeeld de salarisadministratie, centrale inkoop van bepaalde onderdelen en het transport. Ook voor investeringen kan een beroep worden gedaan op het moederconcern. ‘Maar ook hiervoor geldt dat er wel een goed doordacht plan achter moet liggen.’

 VDL

Bussen

De helft van de productie van VDL  Postma gaat richting de ‘buszusters’ en dan vooral naar VDL Bus Heerenveen. Daarnaast is het bedrijf actief in de revalidatiesector waarvoor onderdelen worden gemaakt voor medische fitnesstoestellen die te vinden zijn bij bijvoorbeeld fysiotherapeuten. Een andere tak is het maken van onderdelen voor pompsystemen en blusvoertuigen voor Hytrans in Lemmer. ‘Daarnaast zijn we ook actief in de interne logistiek, de food- en de agrarische sector en de trailerbouw. En of het hierbij gaat om enkelstuks of vele duizenden, we kunnen alles handelen. Niet alleen het maken van  onderdelen, maar ook het samenstellen en de finale afwerking met poedercoaten hiervan, maakt ons sterk’, vindt Zwarts. Dit merken we binnen onze klantenkring. Daarnaast denken we mee met de klant hoe het slimmer, beter en goedkoper kan. Dit is een ontwikkeling waar veel opdrachtgevers steeds meer waarde aan hechten. Onze engineers worden veelal ingezet om met de klant tot de meest efficiënter oplossing te komen.’

Uniek in compleetheid

‘We zijn uniek in compleetheid’, stelt Zwarts vast. Hiermee doelt hij op metaalbewerking in combinatie met poedercoaten. ‘Dit maakt ons een sterke toeleverancier. Bovendien zijn we op het gebied van oppervlaktebehandeling overgestapt op een nieuwe toepassing. We werken niet langer meer met een chroom-VI verbinding voor de metaalbehandeling maar met Oxsilan. Dit is een op nanotechnologie gebaseerde toepassing en chroomvrij. Het heeft dezelfde kwaliteit als een chroom-VI verbinding, maar is niet schadelijk voor mens en milieu.’ Recent heeft VDL Postma geïnvesteerd in twee SafanDarley kantbanken. Een voor de onderkant met een tonnage van 35 en een bereik van 1,2 meter en een voor de bovenkant, 230 ton en 3,7 meter bereik. Met deze laatste kunnen producten tot 3 x 1,5 meter worden gezet in een dikte van 10 tot 12 mm. En vorig jaar is ter vervanging van een ouder type, een nieuwe Bystronic Byspeed Pro 3015 laser met een 4.4 KW laserbron aangeschaft. ‘Hiermee kunnen we de toekomst aan. Naast de moderne buigunit van Dynobend, de diverse robotgestuurde lasunits voor rvs, staal en aluminium, geven de investeringen hiertoe al het vertrouwen. ‘Dit betekent niet dat we nu pas op de plaats maken. Zo zijn we nu aan het kijken hoe we het lassen van de complexe lasdelen aan de busframes kunnen automatiseren. En zo zoek je continu naar aanpasssingen om zo efficiënt mogelijk te blijven werken.’

i www.vdlpostma.nl

vdl