Hoewel een techniek als verzinken al meer dan twee eeuwen oud is, blijkt er toch nog ruimte voor interessante verbeteringen. Voeg een beetje magnesium toe en de corrosiebestandheid verbetert.
Of eigenlijk: om dezelfde mate van bescherming te bereiken, is minder dan de helft aan zink nodig. Dat betekent lagere proceskosten, terwijl de snel schaarser wordende zinkvoorraden worden ontzien.
Zonder al te zeer uit te wijden over de achterliggende mechanismen, kan in algemene zin worden gesteld dat er door de toevoeging van magnesium extra beschermingsmechanismen ontstaan. De oxideproducten die vervolgens ontstaan, vormen aan de buitenzijde een hechte en dichte laag, die de corrosiebescherming van het relatief poreuze en poederige zinkoxide verre overtreft.
Bij een Zn-laag van 7 µm ontstaat bijvoorbeeld na honderd uur zoutsproeitest al de eerste vorming van roodroest, een ZnMg-laag houdt ook na negenhonderd uur nog ongebroken stand. De vorming van roodroest wordt met andere woorden sterk vertraagd bij gebruik van een ZnMg-laag. De voordelen liggen voor de hand. Een ZnMg-laag met een dikte van 120 mg/m2 biedt dezelfde corrosiebescherming als een Zn-laag met een dikte van 275 gr/m2. Dat resulteert dus in aanmerkelijk minder materiaalverbruik, met als voordelen lagere proceskosten en het ontzien van de snel dalende zinkvoorraden in onze aardkorst.
Automotive
De ZnMg-laag biedt ook betere glij-eigenschappen dan een Zn-laag, zodat geen profileeremulsie meer nodig is. Zaken als omvormbaarheid, puntlasbaarheid en fosfateerbaarheid zijn vergelijkbaar met een pure Zn-laag en dat geldt ook voor de weerstand tegen witroest. De ZnMg-lagen worden inmiddels al veelvuldig toegepast bij het beschermen van gevelbeplating tegen corrosie, de toepassing binnen de automotive-industrie en in de sfeer van landbouwmachines begint in een versnelling te komen.