Met magnesium beter verzinken

Of eigenlijk: om dezelfde mate van bescherming te bereiken, is minder dan de helft aan zink nodig. Dat betekent lagere proceskosten, terwijl de snel schaarser wordende zinkvoorraden worden ontzien.

Zonder al te zeer uit te wijden over de achterliggende mechanismen, kan in algemene zin worden gesteld dat er door de toevoeging van magnesium extra beschermingsmechanismen ontstaan. De oxideproducten die vervolgens ontstaan, vormen aan de buitenzijde een hechte en dichte laag, die de corrosiebescherming van het relatief poreuze en poederige zinkoxide verre overtreft.

Bij een Zn-laag van 7 µm ontstaat bijvoorbeeld na honderd uur zoutsproeitest al de eerste vorming van roodroest, een ZnMg-laag houdt ook na negenhonderd uur nog ongebroken stand. De vorming van roodroest wordt met andere woorden sterk vertraagd bij gebruik van een ZnMg-laag. De voordelen liggen voor de hand. Een ZnMg-laag met een dikte van 120 mg/m2 biedt dezelfde corrosiebescherming als een Zn-laag met een dikte van 275 gr/m2. Dat resulteert dus in aanmerkelijk minder materiaalverbruik, met als voordelen lagere proceskosten en het ontzien van de snel dalende zinkvoorraden in onze aardkorst.

Automotive

De ZnMg-laag biedt ook betere glij-eigenschappen dan een Zn-laag, zodat geen profileer­emulsie meer nodig is. Zaken als omvormbaarheid, puntlasbaarheid en fosfateerbaarheid zijn vergelijkbaar met een pure Zn-laag en dat geldt ook voor de weerstand tegen witroest. De ZnMg-lagen worden inmiddels al veelvuldig toegepast bij het beschermen van gevelbeplating tegen corrosie, de toepassing binnen de automotive-industrie en in de sfeer van landbouwmachines begint in een versnelling te komen.

 

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

24 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago