Investeren in innovatie, is de enige manier om voorop te blijven lopen’, vindt Trumpf Nederland-directeur Menko Eisma. Trumpf investeert wereldwijd dan ook 8 tot 9 procent van de totale omzet in onderzoek en ontwikkeling. Gemiddeld is dat 4 procent en in Azië slechts 2 procent. ‘Wij willen graag gezien worden als hoogtechnologisch bedrijf, het beeld van de jongen met de slijptol is hopeloos achterhaald.’ Van die technologie en kennis kan elk bedrijf profiteren, van de koplopers in de maakindustrie tot de kleine en middelgrote bedrijven.
Trumpf heeft 650 machines bij Nederlandse bedrijven staan, dat is exclusief laserbronnen. Zo’n 35 procent van die machines is gekoppeld aan een voorraadsysteem en werkt 24 uur per dag, zeven dagen per week. Trumpf krijgt gemiddeld een 8+ van de Nederlandse klant, wat voor Nederlandse begrippen volgens Menko Eisma een hoog cijfer is. In Nederland staan de Trumpf-machines vooral in de plaatverwerkende industrie, 80 procent daarvan is toeleverancier en 20 procent maakt een eigen product. Een groot deel van machines staat bij kleine tot middelgrote bedrijven en 30 procent bij grote bedrijven.
Grenzen verdwijnen
‘Van oudsher is Trumpf sterk in de bovenste regionen van de markt’, vertelt Eisma. ‘Maar de markt is in beweging, grenzen tussen grote en kleine bedrijven verdwijnen. Wij kunnen ook leveren aan kleine bedrijven, want het gaat niet meer om de aanschafkosten van de machine, maar om de totale kosten van het maken van een product. Wij kunnen flexibiliteit en efficiëntie in het proces bieden. Je kunt de productietijd wel inkorten met een nog snellere nieuwe machine, maar als de procestijd niet korter wordt, win je er niets mee als bedrijf. Want waar gaan de meeste bedrijven aan kapot? Aan slechte processen. Juist die kleine klanten kunnen we goed helpen, dan kunnen ze zich weer bezig houden met producten maken in plaats van met processen. Laat die processen maar aan ons over.’ Eisma merkt dat klanten soms nachten wakker liggen van een grote investering als een Trumpf-machine, ‘maar die klanten hebben nu al twee of drie machines in de werkplaats staan.’
Trots op bedrijf
De Nederlandse vestiging in het Overijsselse Hengelo is sinds 2005 een officiële vestiging van Trumpf. Maar de band met het Duitse moederconcern bestaat veel langer. Al in 1953 was de vestiging dealer van Trumpf-machines en heeft de ontwikkeling van handmachine naar complete CNC-gestuurde machines meegemaakt. Ook de introductie van lasertechnologie in de jaren tachtig en de eerste vaste-stoflaser (fiber) in 1999. Ondanks dat Trumpf een groot bedrijf is met de hoofdzetel in het Duitse Ditzingen en 11.000 werknemers, is het een vlakke organisatie en vooral een écht familiebedrijf. ‘Overal in het bedrijf ademt het personeel Trumpf. Medewerkers zijn trots op het merk en het bedrijf en vinden het een eer om de directie de hand te kunnen schudden’, vertelt Eisma. Tegelijkertijd is de directie onder aanvoering van Nicola Leibinger-Kammüller heel bereikbaar, ‘tijdens de opening van het pand hier in Hengelo, zat Nicola gewoon tussen de medewerkers.’ Trumpf is daarnaast een sterk bedrijf en een daadkrachtige partner door ervaring en de grootte van het bedrijf. ‘Wij kunnen het hele proces afdekken. Een sterk bedrijf kan dat, van de machine, tot de software en de (fiber)laserbron’, aldus Eisma.
Trumpf Nederland telt 75 medewerkers, waarvan twintig monteurs en acht support-medewerkers voor telefonische ondersteuning. Daarnaast zijn er in Veldhoven nog 25 medewerkers bezig met het EUV-project voor ASML. Trumpf maakt de lasers voor de EUV-machines van ASML. Dit zijn de nieuwste generatie lithografiemachines voor chips die worden gevormd met zogeheten extreem ultraviolet licht.
Smart Industry
De Hengelose vestiging concentreert zich vooral op lasersnij-, laserlas- en buigmachines en daarnaast het adviseren van klanten en digitalisering. De verschuiving die zich de laatste jaren heeft ingezet, is dat het niet meer gaat om het verkopen van machines, maar het begeleiden van het complete proces. ‘Het wordt steeds belangrijker om de processen te monitoren bij klanten om te voorkomen dat er bijvoorbeeld stilstand optreedt. Dat verstaan wij onder Smart Industry. Elk bedrijf is wel een beetje met Smart Industry bezig, maar er echt in investeren doet maar 20 tot 30 procent van de markt. Wij zijn als Trumpf een weg van technologische vernieuwing ingeslagen en willen onze klanten daarin meenemen. Dat kan onder meer met TruConnect, waarmee we de processen van onze klanten onder de loep nemen. Er zijn drie stappen binnen TruConnect: wij nemen de klant één dag mee naar onze eigen fabriek in Ditzingen, de tweede stap is een smart factory check van één dag en de laatste optie is smart factory consulting wat vijf dagen duurt. Experts van Trumpf Duitsland lichten dan het complete proces door.’ Eisma vertelt dat Trumpf dit onlangs bij een aantal testklanten heeft uitgevoerd, ‘ze dachten al heel ver te zijn, maar toch hebben we een paar verbeterpunten gevonden.’
Openheid
TruConnect is vooral bedoeld voor klanten van Trumpf, het open platform Axoom is er voor iedereen. ‘Openheid is één van de kernwaarden van Trumpf, wij geloven dat openheid de toekomst is op de weg naar Smart Industry. Met modulaire oplossingen helpt Axoom productiebedrijven om zich, in hun eigen tempo, stap voor stap, in de richting van Smart Industry te ontwikkelen. IT-dienstverleners zijn er veel, maar er is er geen die verstand heeft van de productie-industrie en dat is nou precies de kracht van Axoom.’