Met robotpak aan ben je beresterk

Het uitwendig skelet past iedereen die tussen de 1 meter 60 en 1 meter 85 lang is. Het pak is zelf-ondersteunend, wat betekent dat de drager niets merkt van de 28 kilo die het pak weegt. Het pak kan 3 uur lang opereren op de ingebouwde accu en het prototype tilt objecten van maximaal 30 kilo.

Volgens Gilwhoan Chu, hoofdengineer van het project leverde de test grotendeels positieve feedback op. Testers vonden het fijn dat het pak ze in staat stelde om herhaaldelijk zwaar te tillen zonder spierbelasting. Wel wilde iedereen dat het pak sneller wordt en zwaardere lasten kan dragen. Chu: ‘Ons huidige research-target voor het draagvermogen is ongeveer 100 kilo.’

Scheepsbouw in Korea

De top drie van de scheepsbouwfirma’s zijn allemaal Zuid-Koreaanse bedrijven: Daewoo, Hyundai Heavy Industries en Samsung Heavy Industries. Deze bedrijven en hun scheepswerven staan nu al bekend om hun hoge niveau van automatisering. In een onderzoek naar de faciliteiten van deze firma’s uit 2012, ontdekte personeel van de Amerikaanse marine dat vijf van de zes werven gebruik maakten van robots in een bepaalde vorm. Op één scheepswerf deden robots 68 procent van al het laswerk, alsmede het snijden en slijpen van staal met minimaal menselijk toezicht.

Automatisering

De industrie blijft groeien en de behoefte aan automatisering groeit mee, inclusief robotpakken zoals Daewoo deze momenteel ontwikkelt. Er moeten nog wat belangrijke nadelen uit de prototypes worden gewerkt. In tests hadden dokwerkers bijvoorbeeld moeite om zich over hellende of gladde oppervlakken voort te bewegen. En draaibewegingen worden nog niet goed opgevangen door het pak, waardoor werknemers snel moe werden bij het draaien met zware objecten.
Toch is Chu optimistisch: “We hebben nu al meer dan een decennium gewerkt aan de ontwikkeling en toepassing van robots en automatisering in de scheepsbouw.” En als het aan Chu ligt dan tillen mensen binnenkort moeiteloos scheepsonderdelen die meer wegen dan zij zelf wegen.

Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME)

De redactie

Recent Posts

Afzetprijzen machine-industrie tegen de trend in omhoog

De afzetprijzen van de Nederlandse industrie waren in september gemiddeld 2,0 procent lager dan in…

18 uur ago

Tool voor identificatie kankerverwekkende stoffen op de werkvloer

Kankerverwekkende stoffen komen in vrijwel elke werksituatie voor. Via de vernieuwde website van de Roadmap…

18 uur ago

Geen ‘cyber’? Dan geen CE!

Voor wie vorig jaar het Safety Event heeft gemist en de waarschuwing van Ruud Welschen van Siemens,…

18 uur ago

Problemen in de toeleveringsketen houden aan

Hoge energiekosten, dalende economische prognoses en de moeilijke situatie op de wereldmarkt hebben het discours…

2 dagen ago

Zesdaagse werkweek antwoord op arbeidsmarktkrapte?

In een tijd waarin vakbonden als FNV en CNV pleiten voor een vierdaagse werkweek, met…

2 dagen ago

Kiekens gaat stofafzuigsysteem leveren aan Airbus

Kiekens, specialist in industriële stofafzuiging en luchtfiltratie, breidt zijn bestaande leveringsovereenkomst met Airbus, een van…

2 dagen ago