Met robotpak aan ben je beresterk

Het uitwendig skelet past iedereen die tussen de 1 meter 60 en 1 meter 85 lang is. Het pak is zelf-ondersteunend, wat betekent dat de drager niets merkt van de 28 kilo die het pak weegt. Het pak kan 3 uur lang opereren op de ingebouwde accu en het prototype tilt objecten van maximaal 30 kilo.

Volgens Gilwhoan Chu, hoofdengineer van het project leverde de test grotendeels positieve feedback op. Testers vonden het fijn dat het pak ze in staat stelde om herhaaldelijk zwaar te tillen zonder spierbelasting. Wel wilde iedereen dat het pak sneller wordt en zwaardere lasten kan dragen. Chu: ‘Ons huidige research-target voor het draagvermogen is ongeveer 100 kilo.’

Scheepsbouw in Korea

De top drie van de scheepsbouwfirma’s zijn allemaal Zuid-Koreaanse bedrijven: Daewoo, Hyundai Heavy Industries en Samsung Heavy Industries. Deze bedrijven en hun scheepswerven staan nu al bekend om hun hoge niveau van automatisering. In een onderzoek naar de faciliteiten van deze firma’s uit 2012, ontdekte personeel van de Amerikaanse marine dat vijf van de zes werven gebruik maakten van robots in een bepaalde vorm. Op één scheepswerf deden robots 68 procent van al het laswerk, alsmede het snijden en slijpen van staal met minimaal menselijk toezicht.

Automatisering

De industrie blijft groeien en de behoefte aan automatisering groeit mee, inclusief robotpakken zoals Daewoo deze momenteel ontwikkelt. Er moeten nog wat belangrijke nadelen uit de prototypes worden gewerkt. In tests hadden dokwerkers bijvoorbeeld moeite om zich over hellende of gladde oppervlakken voort te bewegen. En draaibewegingen worden nog niet goed opgevangen door het pak, waardoor werknemers snel moe werden bij het draaien met zware objecten.
Toch is Chu optimistisch: “We hebben nu al meer dan een decennium gewerkt aan de ontwikkeling en toepassing van robots en automatisering in de scheepsbouw.” En als het aan Chu ligt dan tillen mensen binnenkort moeiteloos scheepsonderdelen die meer wegen dan zij zelf wegen.

Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME)

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

4 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

4 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

4 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

4 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

4 dagen ago