Metaal Gieterij Bedrijven koploper met Ondernemingsdossier

Ondernemers hebben te maken met een groot aantal wetten en regels, toezichthouders en bijbehorende inspectiemomenten, zo ook metaalgieterijbedrijven. Ze moeten vaak dezelfde informatie leveren aan verschillende overheden, zoals toezichthouders en vergunningverleners. Het Ondernemingsdossier stelt een ondernemer in staat om informatie uit de bedrijfsvoering eenmalig vast te leggen en meerdere keren beschikbaar te stellen aan die overheden. Belangrijk daarbij is dat de ondernemer zelf bepaalt welke overheden toegang hebben tot die gegevens of bepaalde delen daaruit. Het Ondernemingsdossier is dan ook van en voor de ondernemer.

Risico-inschatting

Metaalgieterijen worden een aantal keer per jaar fysiek geïnspecteerd door toezichthouders. De toezichthouder kan nu vooraf de juiste en actuele gegevens raadplegen en is daardoor beter geïnformeerd. Controles kunnen op afstand worden uitgevoerd en risico-inschattingen gemaakt, zodat gericht toezicht op locatie bij de bedrijven met het hoogste risico mogelijk is. Ook voor overheden heeft het Ondernemingsdossier dus voordelen.

Minder administratieve last

Frans van der Brugh, branchemanager MGB: ‘Het Ondernemingsdossier stelt de aangesloten metaalgieterijen in staat om zich te richten op het ondernemen en de administratieve last te verminderen. Vereenvoudiging van het toezicht en uniforme handhaving op basis van de meest actuele wet- en regelgeving is iets wat zowel de metaalgieterijen als de overheden als bijkomend voordeel zullen ervaren.’

Zo werkt het Ondernemingsdossier

MGB-metaalgieterijen en overheden spreken af hoe zij informatie willen uitwisselen en leggen dat vast in samenwerkingsovereenkomsten. Zo wordt bijvoorbeeld afgesproken welke bevoegdheden de gemachtigde toezichthouder heeft om bedrijfsgegevens in te zien, welke documenten in het Ondernemingsdossier worden geplaatst en hoe vaak er op locatie wordt geïnspecteerd. De ondernemer legt zijn bedrijfsgegevens eenmalig in het Ondernemingsdossier vast en houdt deze zelf actueel. Moet een vergunning worden aangevraagd of een maatregel worden getroffen, dan wordt dat binnen het Ondernemingsdossier gesignaleerd. Het Ondernemingsdossier maakt verder de regels inzichtelijk door ‘regelhulpen’, die helder aangeven wat een ondernemer moet doen om de regels na te leven.

Landelijk initiatief
Het Ondernemingsdossier is een initiatief van het bedrijfsleven mét overheden. Drie brancheorganisaties horeca, rubber- en kunststofindustrie en de recreatiesector en hun overheden zijn eind 2011 al gestart met het Ondernemingsdossier. Het Ondernemingsdossier wordt inmiddels landelijk gebruikt door ruim 2.400 ondernemingen, 42 gemeenten, drie provincies en twee rijksinspecties en groeit snel.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago