Ausma staat al jaren in Noord-Nederland bekend vanwege haar bijzondere aanpak van met name de onderhoudstaken. Waar normaliter alleen importeurs, fabrikanten of groothandelsbedrijven zorgen voor een netwerk van onderhoudsmonteurs, doet Ausma dat ook voor alle afnemers in de regio. De vraag naar deze dienstverlening is steeds meer toegenomen en dat was één van de redenen om te verhuizen naar een groter bedrijfspand.
Ausma’s nieuwe vestiging op het industrieterrein IBF in Heerenveen is groot. Het pand van een voormalige fabriek van klimmateriaal beschikt over een hoge showroom, waar de hoogwerkers, verreikers, vorkheftrucks, reachtrucks en stapelaars in vol ornaat gedemonstreerd kunnen worden. Het pand heeft ook een zeer ruime hal met laaddocks, waarin zowel de werkplaatsen als het magazijn een plekje vonden. Net als de nieuwe spuitcabine waarin de producten van bijvoorbeeld de bedrijfskleuren van de eindgebruiker worden voorzien of waarin gebruikt intern transportmaterieel wordt voorzien van een nieuwe coating. Het nieuwe pand ligt centraal in de regio tussen de twee autosnelwegen A7 en A32 en is daardoor goed bereikbaar voor toeleveranciers en klanten.
Ausma is hoofddealer en regio-importeur voor Noord-Nederland van mobiel intern transportmaterieel van het merk OM Komatsu, lid van COM Keur en als zodanig een erkend keurbedrijf van mobiel intern transport- en kraanmaterieel en van handgereedschappen. Daarnaast is Ausma importeur voor Nederland van het heftruckmerk UN. Deze heftrucks worden rechtstreeks door Ausma geïmporteerd vanuit China, waar een voormalig assemblagebedrijf van Duitse heftrucks een aantal jaar geleden een eigen productielijn heeft opgezet. De UN-trucks hebben inmiddels de bijnaam ‘Europese Chinezen’ gekregen omdat de trucks voldoen aan alle eisen die in Europa aan het materieel worden gesteld. De UN-heftruck is daarom geen doorsnee Chinees product dat vanwege de lage prijs overal ter wereld wordt aangeboden, maar dat juist vanwege de robuuste uitvoering, de betrouwbare motoren en hefmasten, het hydraulische systeem en ook de stabiliteit in het gebruik zich kan meten met willekeurig welke truck van Europese makelij ook. Terwijl de prijs toch bijzonder aantrekkelijk blijkt te zijn.
Voor scheepswerf en metaalverwerkend bedrijf Kuipers in Woudsend was dit reden om ‘de gok te wagen’ en als eerste een door Ausma geïmporteerde Chinese heftruck in Europese stijl aan te schaffen. Logistiek manager Andries Meinsma van Kuipers Woudsend heeft er geen dag spijt van. Na aflevering begon bij Kuipers een testperiode waarin geleerd werd hoe je met de truck het hoogst mogelijke rendement kan behalen. Vaste chauffeur Hendrik Kramer zegt dat de truck inderdaad vrijwel identiek is aan de trucks van de grote Europese merken en is daarom zeer ingenomen met de truckkeuze. Kramer vertelt dat de grote pluspunten van deze UN de robuuste en daardoor stabiele uitvoering zijn, de gemakkelijke bestuurbaarheid, het simpele maar doeltreffende dashboard en vooral de vanaf dat dashboard bestuurbare ‘vorkenstellers met sideshift’. ‘Je hebt met deze truck veel tijdwinst en werkgemak’, aldus Kramer, die aangeeft zeer tevreden te zijn met de aanwinst.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…