Metaalunie en FME: ‘Herstel is broos: Kabinetsplannen dragen niet genoeg bij aan groei’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

‘De vandaag door het kabinet ingediende plannen voor 2015 dragen niet genoeg bij aan het versterken van de verdienkracht van ons land.’ Dat stelde FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming, direct na de presentatie van de Miljoenennota.

De ondernemersorganisatie voor de technologische industrie  ziet dat het herstel van de economie broos is. Grote, voornamelijk geopolitieke, kwesties leiden tot veel onzekerheden. Na aanvankelijk optimisme over de groei van de wereldhandel en van de industriële productie, hebben de ontwikkelingen van afgelopen zomer (conflict Oekraïne/Rusland en terreur van IS) het vertrouwen van consumenten en ondernemers aangetast. Dezentjé: ‘We hebben een wendbare economie nodig die geprepareerd is voor groei en gewapend tegen tegenslagen. Dat vraagt om een duidelijke keuze van de politiek voor groei. Ik zie die keuze onvoldoende terug in de Miljoenennota.’


De Koninklijke Metaalunie  vindt het goed dat het kabinet voornemens is niet verder drastisch te bezuinigen, maar vindt het ook jammer dat er aan de andere kant niet of nauwelijks wordt geïnvesteerd in verdere economische ontwikkeling. Bovendien betekent een verlaagde lastenverzwaring nog geen lastenverlichting, zo oordeelt de Metaalunie in een eerste reactie op de Miljoenennota. ‘Verbetering van het koopkrachtplaatje is natuurlijk een positieve boodschap die iedereen zal toejuichen, maar voor de lange termijn moet er meer gedaan worden om economische groei te stimuleren’, zegt directeur Beleid Jos Kleiboer van de Metaalunie. Volgens Kleiboer is dat cruciaal, omdat daarmee de werkgelegenheid ook verbetert. De weg naar economische groei en terugdringen van werkloosheid loopt volgens hem via het mkb, de banenmotor van de economie. ‘Daarom is het zo belangrijk dat de overheid in plaats van alleen maar positief te praten over het mkb, dit praten omzet in concrete beleidsmaatregelen. Beleid dat het mkb stimuleert en vooruit helpt, maar in ieder geval niet frustreert. Het steken van de loftrompet over het mkb alleen is onvoldoende.’

Ontslagrecht

Als voorbeelden hiervan noemt Kleiboer het ontslagrecht dat wel wordt veranderd, maar niet versoepeld, de aanhoudende financieringsproblemen in het mkb en de hoge lasten op arbeid. ‘Zaken waarbij niet genoeg rekening wordt gehouden met de belangen van het mkb’, vindt de directeur. Toch is hij van mening dat bedrijven op eigen kracht ook in staat zijn economische groei te realiseren. ‘Mkb-bedrijven zijn flexibel, slagvaardig en kennen ook met tegenwind maar één richting en dat is vooruit. Maar dat gaat sneller en soepeler met een overheid die dit faciliteert en niet tegenwerkt. Stem nieuwe wet- en regelgeving daarom eerst af op het mkb is ons devies.’

Vestigingsland

FME wil daarbij óók die aandacht voor het mkb in de industrie . FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming: ‘Het is in het algemeen belang dat Nederland aantrekkelijk blijft als industrieel vestigingsland voor middelgrote en kleine industriële bedrijven. Dat lukt alleen als de lasten voor mkb-bedrijven worden beperkt, als innovatie wordt gestimuleerd en als overheid en bedrijfsleven hun gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen bij het internationaal vermarkten van deze innovaties.’

Toekomstfonds

De oprichting van een zogeheten Toekomstfonds vindt FME een verstandig besluit. In de Miljoenennota valt te lezen dat dit fonds wordt gevoed uit de gasbaten en zal worden ingezet voor de financiering van innovatieve kleine en middelgrote ondernemingen.