De MKB-maakindustrie is een onmisbare pijler voor de welvaart, economische stabiliteit en bestaanszekerheid in Nederland. Dit vereist doelgerichte politieke besluitvorming en ondersteuning. Met de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november in het vooruitzicht, heeft de MKB-maakindustrie daarom haar eigen verkiezingscampagne ‘Kies voor Gemaakt in Nederland!’ gelanceerd, gericht op het benadrukken van de cruciale behoeften en uitdagingen van de sector.
‘De campagne richt zich op duidelijke oplossingen voor innovatiestimulering voor MKB-maakbedrijven, verduurzaming van de MKB-maakindustrie, het ondernemersklimaat in Nederland en uiteraard hoe we de instroom van vakmensen kunnen vergroten de komende jaren’, zegt Mark Helder, voorzitter Koninklijke Metaalunie.
‘Als onderdeel van de campagne Kies voor Gemaakt in Nederland! hebben we onder andere een serie van korte video’s geproduceerd, waarin Tweede Kamerleden en ondernemers uit de MKB-maakindustrie hun visies delen over de sector. Deze video’s, samen met ons eerder gepresenteerde verkiezingsmanifest ‘Gemaakt in Nederland!’, zijn bedoeld om politiek Den Haag te informeren, maar bovenal ook te inspireren over de noodzakelijke politieke beslissingen die moeten worden genomen om een sterke MKB-maakindustrie te behouden en te laten groeien’, aldus Helder.
De boodschap is volgens Helder ondubbelzinnig duidelijk. ‘Een gezonde MKB-maakindustrie is essentieel voor duurzame welvaart, banen, innovaties en maatschappelijke transities. Dit vraagt om investeringen in een gunstig ondernemingsklimaat, het koesteren van familiebedrijven, het verminderen van regeldruk en het stimuleren van innovatie en arbeidsproductiviteit. De toekomst van de maakindustrie vereist ook de aanvoer van gekwalificeerde vakmensen, onmisbaar bij het aangaan van maatschappelijke uitdagingen. Daarnaast bieden MKB-maakbedrijven concrete oplossingen op het gebied van klimaat en energie, maar dit vereist onder andere een uitbreiding van de energie-infrastructuur en een krachtigere focus op de circulaire economie binnen de klimaatplannen.’
De verkiezingscampagne ‘Kies voor Gemaakt in Nederland!’ is een oproep aan zowel politici als ondernemers om samen te werken aan een florerende en duurzame toekomst voor de Nederlandse maakindustrie. Helder: ‘De uitdagingen zijn aanzienlijk, maar met de juiste inzet kunnen we deze gezamenlijk succesvol aanpakken. We roepen op tot een toekomstgerichte visie, waarbij we samen inzetten op ‘Gemaakt in Nederland!’.
Voor meer informatie over onze verkiezingsinzet, bezoek www.metaalunie.nl/Lobby/Tweede-Kamerverkiezingen-2023.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…