We praten het elkaar allemaal aan, maar desondanks zijn de gevolgen merkbaar. De kredietcrisis heeft een fikse rem op de economie gezet. Bedrijven trekken de broekriem aan, uitzendkrachten blijven buiten de poort en de orderportefeuille groeit beduidend minder snel dan voorheen. Tijd dus om orde op zaken te stellen, zo werd duidelijk tijdens de Metaalunie Lunchbijeenkomst, voorafgaand aan TIV Gorinchem 2009.
Rien van Sliedregt, managing director van Metalas Cleaning Systems, was één van de bezoekers. Voorafgaand aan de bijeenkomst merkte hij op: ‘Vooral in de automotive vallen de klappen. Omdat wij van oudsher veel van onze machines aan de automotive industrie leveren, beginnen we dit nu wel te merken in de orderintake. Het gaat allemaal wat minder dan voorheen.’ Tijdig de bakens verzetten kan dan soulaas bieden, zo blijkt uit zijn woorden. ‘We kijken verder. Dat deden we natuurlijk altijd al wel, maar die noodzaak wordt nu nog iets groter.’ Zenuwachtig zijn ze bij Metalas Cleaning Systems echter nog lang niet, benadrukt hij. ‘Het komende half jaar zitten we nog volop in het werk.’
Goede marges
Buitendienstadviseur Erik Peters van de Metaalunie hoort ook wisselende berichten van zijn ‘klanten’, vertelde hij nog voordat de bijeenkomst een aanvang nam. ‘De ene heeft het duidelijk wat zwaarder dan de ander, maar niemand schijnt echt in de problemen te zijn gekomen.’ Volgens Peters zijn er binnen zijn rayon zat bedrijven die ‘deze economisch wat mindere tijd’ ook zien als een uitdaging; als een moment van bezinning. ‘Het eerste wat je natuurlijk ziet is dat uitzendkrachten eruit gaan. Die zijn niet meer nodig. Men kan het huidige werk prima aan met de bestaande eigen mensen.’ Er zijn zelfs bedrijven die ‘blij zijn’ met een beetje meer lucht. ‘Het was de afgelopen tijd wel erg hectisch voor veel bedrijven. Nu de orderportefeuilles wat teruglopen, kan men het prima aan met de eigen mensen, maar hebben ze ook wat meer aandacht voor het te leveren werk. Dat resulteert in minder faalkosten en uitval.’ Dit, gecombineerd met nog steeds goede marges en besparingen op loonkosten van externe medewerkers, maakt dat het bedrijfsleven nog steeds goede marges weet te behalen, zo weet de buitendienstadviseur.
Metalas Cleaning Sytems zoekt meer omzet door niet alleen andere sectoren te bedienen, maar ook door andere (buitenlandse) markten aan te boren. ‘Wij hebben machines voor het reinigen van horizontale vlakken. Jarenlang hebben we gemeend ook iets voor het verticale vlak te moeten ontwikkelen, maar het kwam er nooit van. Sinds kort hebben we nu wel een verregaande samenwerking met een Engelse concurrent; een bedrijf dat de machines levert die wij al jarenlang zelf hadden willen ontwikkelen.’ En, soms zit het mee: ‘De samenwerking en verkoop over en weer gaat goed. Bovendien profiteren we van de grote koersdaling van het Engelse Pond.’
Ook heeft Van Sliedregt goede ervaringen met handelsmissies. Recentelijk ging hij, voor het eerst, mee op een missie die hem in Bosnië-Herzegovina bracht. ‘We zochten een agent voor de Balkan en hebben inmiddels met twee gegadigden goede gesprekken.’
Proces stroomlijnen
In de door de Metaalunie geagendeerde presentatie kwam onder meer Bert Tuinzaad van TNO aan bod. ‘Het is nu, in economisch wat slechtere tijd, goede zaak om de boel op orde te krijgen’, zo stelde hij. Hij ging, met een aantal praktijkvoorbeelden, in op verkorting van de doorlooptijd, reductie van verspilling en het verhogen van de flexibiliteit. Volgens hem kunnen bedrijven nog veel winnen door de inrichting van productie, assemblage en werkplekken aan te pakken; efficiencyslagen kunnen bovendien voor een hogere productiviteit en betere bedrijfsresultaten zorgen. ‘Daarbij moet je niet naar deelprocessen kijken, dus niet alleen de draaierij of de frezerij – eigenlijk alles wat eindigt op ‘erij’- aanpakken, maar over alle processen heen kijken en stroomlijnen. Kortom: de orderdoorstroom in het gehele bedrijfsproces optimaliseren.’
Vanuit Itho-Images werd een bedrijfscase voorgeschoteld. Hier wordt de voorraad op basis van een jaarprognose bewaakt. ‘Toeleveranciers houden voorraad bij Itho. Als ik één doos wil, hoeft de toeleverancier er geen honderd neer te zetten; kortom: zo dwing ik de toeleverancier om ook zelf na te denken over efficiency. Immers: wij betalen pas nadat we de grondstoffen hebben gebruikt en niet eerder’, stelde de Itho-directeur.
Kredietcrisis
‘We merken niets van de kredietcrisis’, stelt Jan Westgeest van de gelijknamige smederij in Wassenaar dat vorig jaar het honderdjarige bestaan vierde. Het bedrijf fabriceert onder andere sierhekken voor de vermogende medemens. ‘We – een bedrijf met acht medewerkers – hebben het juist nu heel erg druk. En ach, laten we niet vergeten: Fortis en ABN staan weer. De pensioenen zijn gered. Ook ik krijg iedere maand mijn geld nog steeds.’ De ondernemer in ruste heeft twee zoons die het smidsvak hebben gekozen en nu het familiebedrijf runnen. Jan komt alleen zo nu en dan even kijken, zoals vanochtend, voorafgaand aan zijn bezoek aan deze lunchbijeenkomst. ‘Maar stil zitten doe ik niet.’ Hij heeft zich nu gericht op multilevel marketing. ‘Ik verkoop pillen uit Amerika, want die Amerikanen ontbijten niet meer, maar nemen overal pillen voor.’ En daarmee gaat hij straks ook nog even bij belangstellenden op TIV langs, zo vertrouwt hij de verslaggever toe. Overigens laat hij zich de broodjes en de soep, geserveerd na afloop van een door veertig man bezochte Metaalunie-bijeenkomst, wel goed smaken. De pillen blijven in de tas.