Metrotunnel onder het IJ nadert voltooiing met afzinken tunnelelementen

De werkzaamheden worden uitgevoerd onder regie van Strukton Immersion Projects.

Het betonnen tunnelelement is 138 meter lang, 12 meter breed, 8 meter hoog en weegt 12.500 ton. ‘De Jumbo van Mammoet en vier sleepboten waren nodig om deze drijvende kolos veilig van de Suezhaven naar het Amsterdamse IJ te brengen’, vertelt Strukton projectleider Peter van Westendorp. ‘Zij hebben het tunneldeel zoveel als mogelijk in de gewenste positie gebracht. Daarna is het lieren gestart om zo het element met speciale zware kabels tussen de damwanden te trekken.’

Profielen aansluiten

Nadat de afzinkcommandant aangeeft dat de juiste positie is bereikt, worden de drie waterbassins, die in het tunneldeel zijn geïnstalleerd, gevuld. ‘Door het gewicht zinkt het tunnelelement’, legt Van Westendorp uit. ‘Om het afzinken te kunnen controleren, hebben we de bokken Amsterdam en Phoenix ingezet. Wanneer de tanks vol genoeg zijn, dan verplaatsen de bokken het tunnelelement steeds een stukje naar voren en naar beneden. Dit gebeurt met steeds kleinere stapjes totdat de profielen aan de beide uiteinden van het tunnelelement en het landhoofd tegen elkaar aan liggen op de bodem van het IJ. De komende twee weken wordt op dezelfde manier steeds een element toegevoegd totdat de tunnel compleet en waterdicht is.’

Oplevering 2017

De Noord/Zuidlijn die Amsterdam-Noord met de Zuidas zal verbinden, zou volgens de oorspronkelijke plannen in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten. Door tegenvallers is de opleverdatum inmiddels verschoven naar op zijn vroegst 2017 en worden de kosten geraamd op ruim 3,1 miljard euro.

Evert Bruinekool

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago