‘We krijgen steeds vaker vragen over het lassen van batterijen. Batterijen zijn booming, vooral in de automobielindustrie. Normaal gesproken gebruik je daar nikkel voor, maar nikkel is een minder
goede geleider dan koper of aluminium.Met nikkel kun je niet traditioneel weerstandlassen. Je kunt het wel laserlassen, maar dat wordt een relatief grote installatie waarbij ook veel veiligheidsaspecten
komen kijken. Met de nu geïntroduceerde micro-TIG touch retract kun je wel koper en aluminium batterijcontacten lassen.
Deze neemt relatief weinig ruimte in en is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld laserlassen’, vertelt Klein. ‘Met deze handzame TIG-terugtrek lastoorts kun je aluminium en koper lassen. Met het standaard TIG-lassen treedt de lastoorts op als pluspool en het te lassen product is dan de minpool. Nu zitten zowel de min- als de pluspool in de lastoorts.
De plus zit in het midden en de minpool zit eromheen. Met hulp van het schutgas argon en 150 A kun je met een druk op de knop een las maken tussen koper en aluminium’, vertelt Enrico.
‘De noviteit zit in de toorts, zodra je deze op het te lassen materiaal drukt (touch), trekt de minpool zich terug (retract) waardoor er een vlambooglas ontstaat tussen het te lassen materiaal en de minpool in
de lastoorts. Het is een soort puntlassen, echter puntlassen van koper op batterijen is niet te doen. Dit micro-TIG-lassen werkt heel goed’, aldus Klein.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…