Bundeskartellamt geeft aan dat tussen 2004 en 2013 vertegenwoordigers van Volkswagen, BMW en Daimler tweemaal per jaar bijeenkwamen om informatie uit te wisselen met staalproducenten en smederijen, waarbij uniforme staalprijzen werden afgesproken. Op deze manier werd de onderlinge prijsconcurrentie tussen de autobouwers geëlimineerd.
De autofabrikanten gebruiken in hun productieprocessen veel onderdelen die van lang staal zijn gemaakt, zoals krukassen, drijfstangen, nokkenassen, tandwielen en stuurstangen. Deze onderdelen worden ofwel gekocht van smederijen of worden door de autofabrikanten zelf in hun eigen smederijen geproduceerd. Hiervoor wordt vooraf lang staal als grondstof aangekocht.
Lang staal wordt meestal verkocht door de staalproducenten of smederijen op basis van een bepaald prijsmodel. Deze bestaat uit een basisprijs en schroot- en legeringstoeslagen. Tijdens de inbreukperiode maakten de toeslagen, die naar gelang van het bedrag schommelden, gemiddeld ongeveer een derde uit van de eindprijs van constructiestaal, het belangrijkste type lang staal waarop de inbreuk betrekking heeft. De aankoopkosten van lang staal maken minder dan een procent van de totale kosten van een auto uit.
In tegenstelling tot de basisprijzen werden de toeslagen van oudsher niet onderhandeld, maar berekend volgens sectorbrede uniforme formules en bij de basisprijs opgeteld als afzonderlijke prijscomponenten. In 2003 en 2004 hebben de staalproducenten eenzijdig bepaalde wijzigingen in de berekening van de toeslag aangebracht, in sommige gevallen onder de dreiging van een weigering om te leveren. Als reactie hierop werden de besprekingen tussen de automobiel- en staalproducenten en de smederijen opgenomen in het kader van de Duitse vereniging voor staal- en metaalbewerking (Wirtschaftsverband Stahl- und Metallverarbeitung). In de gesprekken hebben de vertegenwoordigers van de autofabrikanten elkaar verzekerd dat zij de door de staalproducenten ingevoerde wijzigingen zouden overnemen en de vaste praktijk van uniform berekende prijstoeslagen zouden blijven volgen. Zij deden dit in ieder geval tot januari 2016.
De ondernemingen erkenden de door het Bundeskartellamt vastgestelde feiten en stemden in met een schikking. Het Bundeskartellamt heeft hiermee rekening gehouden bij de berekening van de geldboeten en het feit dat de autofabrikanten gedurende de gehele procedure met de autoriteit hadden meegewerkt.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…