Heurkens & van Veluw heeft vlak voor Pasen een plaatwerkproject opgeleverd. Het ging hier om de productie van veertig transportkarren voor een niet bij naam te noemen klant. In overleg met die klant is Heurkens & van Veluw afgeweken van de standaardproductie. De uitdaging voor de nieuwe productiemethode zat hem in het zetwerk.
Elke transportkar is opgebouwd uit vier speciaal gezette profielen. Van oudsher werden deze profielen in tweeën gezet waarna deze aan twee zijden aan elkaar werden gelast tot één compleet profiel. Het bijzonder aan dit zetwerkproject is dat Heurkens & van Veluw ervoor heeft gekozen de profielen uit één plaatdeel te zetten in plaats van twee plaatdelen. Hierdoor kan elk profiel veel sneller en daardoor goedkoper worden gemaakt. Zo kon deze plaatbewerker deze klus concurrerender aanbieden.
Om deze profielen uit één stuk te kunnen zetten, heeft het Osse bedrijf gekozen voor ander zetgereedschap. Zetgereedschap waarmee tot een hoogte van 200 mm kan worden gezet, in plaats van de standaard hoogte van 163 mm.
Besparing
‘Dit speciale zetgereedschap is ontwikkeld en geleverd door Wila uit Lochem’, vertelt Jorg Blankers, plantmanager bij Heurkens & van Veluw. De kosten van dit speciale zetgereedschap wegen op tegen de mindere lastijd. ‘Deze nieuwe werkwijze levert ons per profiel tijdwinst op, omgerekend is dat ongeveer goed voor 40 tot 50 euro per profiel. Alleen voor dit project van 160 profielen (vier per karretje) levert dit een kostenreductie op van 6.400 tot 8.000 euro. De extra kosten die we hebben gemaakt met het speciale zetgereedschap bedraagt 1.500 euro’, rekent Blankers voor. ‘Niet alleen door deze innovatie, maar ook door samen met de klant te kijken naar een goede kwaliteit tegen de juiste prijs, hebben wij deze opdracht binnen gehaald.’
Het totale project van veertig transportkarren duurde ongeveer acht weken.