‘Het project 2 connect Business heeft een aanzienlijke bijdrage aan de grensoverschrijdende conjunctuur geleverd’, aldus een tevreden Andreas Kochs, plaatsvervangend secretaris van de Euregio Rijn-Waal, voorafgaand aan de slotbijeenkomst van het project op 28 november in Duisburg. Dit betekent het einde van 2 connect Business. Hoe gaat het nu verder?
Volgens Kochs heeft het project een uitstekende basis gelegd, waarop men kan voortborduren. ‘Het zou mooi zijn, als de ondersteuning van grensoverschrijdende zakelijke activiteiten op dit niveau kan worden voortgezet. Hiervoor biedt de nieuwe subsidieperiode van het Interreg V-programma mogelijkheden’, aldus Kochs.
2.200 deelnemers
In de afgelopen drie jaar ontvingen meer dan vijftig bedrijven subsidie voor de markttoetreding tot het buurland, kregen meer dan 750 ondernemers gratis advies en konden meer dan 2.200 deelnemers op de meest uiteenlopende bijeenkomsten contacten met het buurland leggen. De drieklank van advies, subsidie en netwerkvorming, aldus Kochs, was een succes. Op deze basis moesten de Nederlands-Duitse zakelijke betrekkingen in het grensgebied worden uitgebouwd. Als lead partner fungeerde de Kreishandwerkerschaft Borken, de Kamer van Koophandel was partner aan Nederlandse zijde.
Praktijkgericht
‘Juist deze praktijkgerichte aanpak was de belangrijkste pijler van de projectpartners. Daarom hebben we op alle niveaus het directe contact met ondernemers gezocht’, vertelde projectleidster Hildegard Bongert-Boekhout van de Kreishandwerkerschaft Borken. Daarvoor werden ruim 100 bijeenkomsten georganiseerd. De bedrijfsbezoeken waren het populairst. Hoe werkt de logistiek bij Deichmann SE, hoe worden levensmiddelen bij Katja geproduceerd, hoe kan de energie in Burgers’ Zoo efficiënt worden gebruikt, hoe werkt e-commerce in de staalhandel bij ThyssenKrupp Steel Europe? De deelnemers konden een kijkje nemen achter de schermen bij grote en kleine bedrijven en interessante indrukken opdoen.
Subsidie en advies
Specifieke individuele vragen van ondernemers kwamen in concrete adviesgesprekken aan bod. Nieuw was het feit dat Nederlandse ondernemers voor het eerst door Duitse adviseurs werden geholpen en Duitse bedrijven door Nederlandse specialisten. Hiervoor werden gezamenlijke spreekdagen aangeboden. Daarnaast werden doelgerichte workshops over thema’s als wetgeving en belastingen georganiseerd.
Opvallend was dat meer Nederlandse dan Duitse bedrijven interesse in subsidie en advies hadden. ‘Dat weerspiegelt de huidige conjunctuur. Tien jaar geleden was het Nederlandse poldermodel succesvol, zodat meer Duitse bedrijven in Nederland voet aan de grond probeerden te krijgen. Tegenwoordig is de situatie omgekeerd en proberen Nederlandse bedrijven van de sterke Duitse economie te profiteren’, vertelt Ronald Cieraad van de Kamer van Koophandel. De projectresultaten en diverse statements en tips van ondernemers, partnerorganisaties of specialisten werden samengevat in de brochure ‘Zusammen wachsen. Samen groeien’.