Categories: Actueel

Missie Euregio Rijn-Waal geslaagd

Volgens Kochs heeft het project een uitstekende basis gelegd, waarop men kan voortborduren. ‘Het zou mooi zijn, als de ondersteuning van grensoverschrijdende zakelijke activiteiten op dit niveau kan worden voortgezet. Hiervoor biedt de nieuwe subsidieperiode van het Interreg V-programma mogelijkheden’, aldus Kochs.

2.200 deelnemers

In de afgelopen drie jaar ontvingen meer dan vijftig bedrijven subsidie voor de markttoetreding tot het buurland, kregen meer dan 750 ondernemers gratis advies en konden meer dan 2.200 deelnemers op de meest uiteenlopende bijeenkomsten contacten met het buurland leggen. De drieklank van advies, subsidie en netwerkvorming, aldus Kochs, was een succes. Op deze basis moesten de Nederlands-Duitse zakelijke betrekkingen in het grensgebied worden uitgebouwd. Als lead partner fungeerde de Kreishandwerkerschaft Borken, de Kamer van Koophandel was partner aan Nederlandse zijde.

Praktijkgericht

‘Juist deze praktijkgerichte aanpak was de belangrijkste pijler van de projectpartners. Daarom hebben we op alle niveaus het directe contact met ondernemers gezocht’, vertelde projectleidster Hildegard Bongert-Boekhout van de Kreishandwerkerschaft Borken. Daarvoor werden ruim 100 bijeenkomsten georganiseerd. De bedrijfsbezoeken waren het populairst. Hoe werkt de logistiek bij Deichmann SE, hoe worden levensmiddelen bij Katja geproduceerd, hoe kan de energie in Burgers’ Zoo efficiënt worden gebruikt, hoe werkt e-commerce in de staalhandel bij ThyssenKrupp Steel Europe? De deelnemers konden een kijkje nemen achter de schermen bij grote en kleine bedrijven en interessante indrukken opdoen.

Subsidie en advies

Specifieke individuele vragen van ondernemers kwamen in concrete adviesgesprekken aan bod. Nieuw was het feit dat Nederlandse ondernemers voor het eerst door Duitse adviseurs werden geholpen en Duitse bedrijven door Nederlandse specialisten. Hiervoor werden gezamenlijke spreekdagen aangeboden. Daarnaast werden doelgerichte workshops over thema’s als wetgeving en belastingen georganiseerd.

Opvallend was dat meer Nederlandse dan Duitse bedrijven interesse in subsidie en advies hadden. ‘Dat weerspiegelt de huidige conjunctuur. Tien jaar geleden was het Nederlandse poldermodel succesvol, zodat meer Duitse bedrijven in Nederland voet aan de grond probeerden te krijgen. Tegenwoordig is de situatie omgekeerd en proberen Nederlandse bedrijven van de sterke Duitse economie te profiteren’, vertelt Ronald Cieraad van de Kamer van Koophandel. De projectresultaten en diverse statements en tips van ondernemers, partnerorganisaties of specialisten werden samengevat in de brochure ‘Zusammen wachsen. Samen groeien’.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

17 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago