De digitale wereld blijft veranderen, en daarmee ook de cyberrisico’s. Hoewel bedrijven van elke omvang hier geconfronteerd mee worden, zijn deze risico’s voor mkb-bedrijven vaak nog groter door beperkte middelen en expertise op het gebied van digitale beveiliging.
Veel mkb-bedrijven blijven achter met hun cyberweerbaarheid, zo luidde de conclusie van de Cyber Security Raad in april dit jaar. In hun onderzoek, uitgevoerd door Deloitte, bleek dat de mkb-sector onvoldoende cyberbewustzijn en -kennis heeft, onvoldoende inzicht in risico’s en handelingsperspectief heeft, en niet genoeg kennis heeft om te bepalen hoeveel en waarin geïnvesteerd moet worden. Daarnaast noemde het rapport vijf externe factoren die ook bijdragen aan de cyberweerbaarheidsproblemen, namelijk:
Al deze factoren dragen ertoe bij dat de mkb-sector kwetsbaar is voor aanvallen. En dit moet veranderen, zo zegt Deloitte. De mkb-sector genereert aanzienlijke werkgelegenheid, speelt een belangrijke rol in het Nederlandse innovatie- en concurrentievermogen, en draagt bij aan regionale ontwikkeling en sociale cohesie. Zeker gezien het continu veranderende dreigingslandschap is het daarom essentieel dat deze organisaties het vermogen hebben om hun cyberweerbaarheid te versterken – en de hele Nederlandse mkb-sector zo cybervolwassen mogelijk te maken.
Waartegen moet je je eigenlijk beschermen? Het dreigingslandschap verandert continu, en het is belangrijk om je beveiliging hier ook op aan te blijven passen. Dreigingen die momenteel spelen zijn:
Aanvallers kunnen op veel verschillende manieren bij een bedrijf binnendringen. ‘Wij proberen daarom samen met een bedrijf te begrijpen waar hun kwetsbaarheden liggen’, zo zegt Stef Liethoff. ‘Denk bijvoorbeeld aan je netwerktekening. Is deze up to date, weet je hoe alles met elkaar is verbonden heen lopen? En als dat niet zo is, dan helpen we je daarmee.’
Wat zijn de gevolgen van een hack? Natuurlijk zijn er de directe en indirecte financiële gevolgen:
Maar ook kan een bedrijf te maken krijgen met juridische gevolgen, denk bijvoorbeeld aan:
Daarnaast zijn er ook de gevolgen voor de reputatie van een bedrijf:
De cyberweerbaarheid verbeteren om bovenstaande gevolgen te vermijden is een logische stap. Maar het verbeteren van de cyberveiligheid heeft nog een voordeel, zo zegt Stef Liethoff, oprichter van SBL. ‘Wij zien dat klanten meer vertrouwen krijgen van grote partijen zodra ze met ons samenwerken. Wanneer wij bij bedrijven op regelmatige basis assessments uitvoeren, en continu hun netwerk in de gaten houden, geeft dat eigenlijk een garantie af aan die grote klanten. Zij weten, onze partner heeft hun zaken goed op orde.’
Op deze manier wordt cybersecurity deel van de bedrijfsstrategie: wanneer een bedrijf de cyberweerbaarheid op orde heeft en dat ook aantoonbaar kan maken, wordt het ook gemakkelijker nieuwe klanten binnen te halen.
Nina de Souza wordt nieuwe Chief Product Officer. 24 september, Amsterdam - TBAuctions heeft Nina…
De winnaars van de OOM Award Noord-Nederland en Zuid-Holland zijn bekend. In Noord-Nederland ging de…
Onlangs nam het parlement in Australië een wet aan, waarbij werkgevers een hoge boete kunnen…
Het aantal faillissementen in Nederland stijgt dit jaar naar verwachting met 31 procent, mede als…
De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft vorig jaar 2.448 arbeidsongevallen onderzocht, waarbij 2.386 slachtoffers vielen. Daarvan waren…
Het nieuwe World Robotics-rapport van de International Federation of Robotics meldt dat wereldwijd 4.281.585 robots actief zijn…