Waar vrijwel iedere jachtbouwer kiest voor het (laten) frezen van een vadermal in hardschuim, bouwt Mogano Shipbuilding een exemplaar van redwood cedar. De vadermal, ook wel plug genoemd, vormt de basis voor de moedermal waarmee Poldijk Polyesterverwerking de uiteindelijke romp vervaardigt.
‘Het gaat sneller, het eindresultaat is fraaier en uiteindelijk is het ook kostentechnisch gezien aantrekkelijker’, vertelt directeur/eigenaar Menno Luijer van Mogano Shipbuilding. ‘Natuurlijk speelt mee dat hout onze specialiteit is. Daardoor werken wij sneller. In twee weken tijd ligt er een ‘ruige romp’. Voor het perfectioneren, afwerken met polyester, plamuren, schuren en schilderen zijn dan nog vijf tot zes weken nodig.’
Redwood cedar
Mogano Shipbuilding gebruikt voor de plug redwood cedar, een relatief dure houtsoort. ‘Het is licht, taai, buigzaam en absoluut foutvrij.’ Het redwood cedar wordt geleverd door Houthandel Van de Boogaard in Alphen aan den Rijn.
Bijkomend voordeel van werken met hout is dat de plug kan worden getransporteerd. Luijer: ‘Heb je een hardschuimen plug, dan is dat onmogelijk. Dan moet de polyesterbouwer naar Loosdrecht komen en kan ik mijn werkplaats al die tijd niet gebruiken.’
Mogano 2
De kosten voor de romp van de Mogano 2, het luxe 15 meter lange motorjacht dat Mogano Shipbuilding bouwt, bedragen circa 55 duizend euro. Dat is inclusief de vadermal, de moedermal en de uiteindelijke bouw van de polyester romp. ‘Het hout alleen kost ongeveer 14 duizend euro’, vertelt Luijer.
Tot nu toe heeft Menno Luijer met zijn twee medewerkers, beide vaktimmerlui, vooral kleinere luxe houten schepen gebouwd. De productie van de Mogano 2 betekent een werkvoorraad van 1,5 jaar. De verkoopprijs van het luxe motorjacht, een ontwerp van jachtontwerpbureau Vripack, bedraagt circa 600 duizend euro.