De ‘Uitgeverij van de toekomst’ is een samenwerkingsprogramma waarbij 35 uitgevers en mediabedrijven een miljoen euro subsidie krijgen toegestopt om hiermee in een jaar tijd gezamenlijk nieuwe crossmediale concepten en andere innovatieve projecten op te zetten.
Door de uitgevers wordt er naast de een miljoen euro subsidie, zelf ook nog eens een miljoen euro geïnvesteerd. Tot één van de deelnemers behoort MYbusinessmedia onder andere uitgever van Vraag en Aanbod. MYbusinessmedia steunt dit initiatief dan ook van harte om zodoende tot innovaties en kennisdeling te komen in een doorgaans gesloten uitgeefbranche.
Kennis delen
Behalve productinnovatie zal ook het uitgeefproces zelf veel aandacht krijgen. Hoe bereid je de organisatie voor op een crossmediale manier van werken en publiceren? De 35 deelnemende uitgeverijen delen hun kennis en stimuleren elkaar. Gezamenlijk ontwikkelen zij oplossingen voor de uitgeverij van de toekomst.
Tot medio 2013
De organisatie van de ‘Uitgeverij van de toekomst’ is in handen van GEA consultancy, senior organisatieadviseur André Knol (initiatiefnemer en programmamanagement) en Stichting Informatie Media Innovatie (penvoerder), onder directie van Wim Verbei. De doorlooptijd van het project is één tot twee jaar tot en met medio 2013. Het innovatieprogramma wordt met ruim 1 miljoen euro ondersteund door een innovatiesubsidie (IPC) van Agentschap NL van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
Oktober 2011 gaat het innovatieprogramma ‘Uitgeverij van de toekomst’ van start met 35 uitgeverijen van dagbladen en nieuwsmedia, publiekstijdschriften, vak- en wetenschap-uitgaven, educatieve informatie en boeken, alsmede met ‘branchevreemde partijen’ die bijvoorbeeld zijn gericht op augmented reality, gaming en media-exploitatie.