VDL Nedcar krijgt voor de langere termijn van BMW Group geen vervolgorder voor de nieuwe MINI Countryman. Vanwege de coronapandemie en disruptieve ontwikkelingen heeft BMW besloten het opvolgmodel van de huidige MINI Countryman, die in Born wordt geproduceerd, in eigen huis onder te brengen.
Om de continuïteit van de werkgelegenheid te waarborgen, gaat VDL Nedcar nog nadrukkelijker op zoek naar invulling van de capaciteit die door dit besluit op termijn beschikbaar komt. Doordat VDL Nedcar in ieder geval de komende drie jaar de huidige modellen voor BMW blijft bouwen, is er tijd om tot een gezonde én duurzame toekomst te komen voor de autofabriek in Born.
President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: ‘Dit besluit is een teleurstelling voor ons en onze medewerkers van VDL Nedcar die met grote inzet werken aan het bouwen van fantastische auto’s. Wij hebben alles gedaan om BMW met een nieuwe vervolgorder langer dan 10 jaar aan ons te binden. Vanwege de tijdgeest was deze wedstrijd helaas nu niet te winnen. Om de werkgelegenheid in Born langjarig zeker te stellen, zullen we de zoektocht naar de invulling van de vrijkomende productiecapaciteit intensiveren.’
Eerder werd al bekend dat BMW het contract met VDL Nedcar voor de bouw van de BMW X1 niet wilde verlengen, omdat de Duitse autobouwer meer eigen fabrieken wil gaan gebruiken voor de productie.
Reactie FNV
Ron Peters, bestuurder FNV-Metaal: ‘Het gerucht ging al een tijdje, maar deze week heeft de directie van BMW de knoop doorgehakt. Dit is een enorme klap voor de regio. En dramatisch nieuws voor de 4.500 werknemers bij Nedcar, die allemaal in 2023 hun baan verliezen.’
‘Onze eerste zorg is nu de kalmte en rust te bewaren en bij Nedcar aan te dringen op intensivering van de zoektocht naar een nieuw model/opdrachtgever. VDL-Nedcar was al een tijdje bezig met het zoeken naar nieuwe opdrachtgevers en die zoektocht zal nu nog intensiever moeten gaan plaatsvinden.’
Als dat niet gaat lukken, wil de FNV dat er een sociaal en solide vangnet komt en goede begeleiding van alle medewerkers naar ander werk. Peters: ‘De komende tijd zal het overleg zich daarop moeten richten en FNV Metaal gaat daar op aandringen bij de directie.’
Het zat er aan te komen, echter er is nog tijd om een andere klant er toe te brengen de productie bij Nedcar te plaatsen. Denk aan een fabriek voor de Chinese automobiel-industrie. Denk aan het in licentie overnemen (zoals Vauxhall/Opel eerder) en het dan elektrificeren van deze in licentie over te nemen modellen. VDL heeft de expertise (elektrische bussen/vrachtwagens) om deze ommezwaai te kunnen maken. Rest alleen de vraag: Wil VDL dat wel?