In het zogeheten StreetScooter-consortium participeren behalve de RWTH Aken zestien kleinere en middelgrote Duitse bedrijven. NedCar op haar beurt brengt de kennis en ervaring van het industrieel assembleren van auto’s – inclusief alle logistiek daaromheen – mee. De fabriek in Born gaat later dit jaar ook de eerste prototypes bouwen.
Het eerste exemplaar zal in september op de IAA in Frankfurt worden getoond. Of het lukt om in Nederland voor 5 mille een compacte auto te bouwen, moet afgewacht worden. ‘Het is een hele uitdaging, ik ben benieuwd hoe dicht we in de buurt komen’, zegt Joost Govaarts, president en chief operating officer bij NedCar. Dat lukt volgens de NedCar-topman alleen als je heel nieuwe technologische concepten gebruikt. ‘Je kunt voor deze auto geen dure tooling meer maken die je terugverdient door de auto in grote aantallen te bouwen.’
Daarom zoeken de partners naar slimmere oplossingen, zoals het chassis van de auto. De StreetScooter krijgt een chassis, waarin de accu’s zijn geïntegreerd, dat niet op een pers met dure gereedschappen wordt gemaakt, maar bestaat uit meerdere soorten hogesterktestaal (tot 1.000 megapascal, geleverd door ThyssenKrupp Europe Steel), deels met rolprofielen gevormd, deels gekant, die met puntlassen aan elkaar worden gezet.
Joost Govaarts ziet dit als een heel interessante ontwikkeling: ‘De huidige bodylijn van NedCar is voor 98 procent geautomatiseerd. Dat kan omdat automatisering loont bij hoge volumes. Bij de StreetScooter moet je naar goedkopere componenten zoeken, waarvan dit er een is.’
Projectleider Achim Kampker ziet hierin een voorbeeld van de nieuwe benadering waarvoor in dit project is gekozen. ‘Tot nog toe ontwikkelt men een product en gaat men dan naar de productie ervan kijken. Wij denken meteen na over de productie. De focus ligt nadrukkelijk op de kosten.’ Want de ambitie van het StreetScooter-consortium is niet zozeer een elektrische stadsauto te ontwikkelen, maar een duurzaam mobiliteitsconcept dat je in een hogelonenland kunt produceren en dat straks niet naar Azië verdwijnt om daar te worden gebouwd.
Is dat haalbaar? Joost Govaarts ziet kansen voor serieproductie van kleine aantallen, maar, zo zegt hij, je blijft een bepaalde economy of scale nodig hebben. Daarnaast denkt hij dat in de toekomst autofabrikanten nog meer zullen leunen op hun systeemleveranciers. ‘De relatie met toeleveranciers zal anders worden. Nog meer systemen inkopen en meer flexibiliteit. De productie van de auto zal gekoppeld moeten worden aan de bestelling door de klant, met een korte levertijd.’ En dan is het produceren in de afzetmarkt een pluspunt.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…