Nedclad Technology zet mobiel lasercladden op de kaart

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Het lasercladden begint een vaste plaats te krijgen in de industriesectoren. Voor een belangrijk deel is dat in Nederland te danken aan de Hengelose onderneming NedClad Technology.

‘We worden internationaal als voorbeeldbedrijf beschouwd’, zegt Wim Husslage, destijds één van de oprichters en thans adviseur van NedClad. De onderneming is inmiddels overgenomen door één van zijn belangrijkste klanten, Motoren- und Energietechnik GmbH & Co KG (M+E) te Meppen, gespecialiseerd in de reconditionering van grote dieselmotoren en gasverbrandingsinstallaties. Op 1 mei 2008 is ir. Matthijs Houwing aangesteld als managing director.

Inmiddels beschikt NedClad over drie installaties voor lasercladden , waarvan er één mobiel kan worden ingezet. De robot en de laser hiervan zijn op standaard pallets gemonteerd, zodat ze gemakkelijk op een vrachtwagen zijn te vervoeren.

Houwing: ‘De objecten zijn vaak zo groot dat lasercladden op locatie vaak de enige mogelijkheid is. Ook kun je met een mobiele installatie snel reageren om bijvoorbeeld een reparatie uit te voeren, zodat de productie slechts minimaal wordt onderbroken. Ik denk dan ook dat het mobiel lasercladden de toekomst heeft en dat veel werkzaamheden op locatie kunnen worden uitgevoerd.’

Reparatie bij Siemens

Een mooi voorbeeld van zo’n mobiele lasercladtoepassing vormt een reparatieproject dat onlangs door NedClad bij Siemens te Essen werd uitgevoerd. Het betrof een grote as waarop een viertal poolstukken door middel van zwaluwstaartverbindingen worden aangebracht. De twee zwaluwstaarten van één poolstuk waren te ruim, waardoor de generator niet naar behoren functioneerde.

Om dit probleem het hoofd te bieden zijn diverse opties onderzocht, waaronder het aanbrengen van een opvulstrip; uiteindelijk is gekozen voor oplassen van de zwaluwstaart vanwege de volledige hechting met het basismateriaal, waarna het materiaal tot de juiste maatvoering kon worden nabewerkt. In een proefopstelling werd eerst onderzocht onder welke condities het cladproces een optimaal resultaat zou geven, vervolgens is op locatie het materiaal in twee en drie lagen opgebracht, waarbij de laserstraal onder een hoek van 30° ten opzichte van het werkstuk werd gepositioneerd.

‘Dat was heel wat makkelijker dan om de 120 ton zware as naar hier te vervoeren,’ zegt Houwing. ‘De reparatie kon snel en met weinig tijdverlies voor Siemens worden uitgevoerd, zonder dat een nieuwe as of poolstuk gemaakt hoefde te worden.’

Hans Koopmans