Nederland neemt ‘next step’ op Hannover Messe

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Bedrijven, onderwijs, en overheid willen zichzelf ‘het merk Nederland’ sterker internationaal op de kaart te zettenop de Hannover Messe 2017.

In Amsterdam blikten de Nederlandse participanten vorige week woensdag tijdens de persconferentie Hannover Messe 2017 vooruit op de aanstaande editie van ‘s werelds grootste technologiebeurs. ‘Een belangrijk doel is meer samenhang tussen de verschillende individuele Nederlandse activiteiten’, vertelt Victor Koppelaar, managing director bij Hannover Consultancy en spin in het web van deelnames en paviljoens uit ons land. ‘We hebben het over een betere coördinatie en afstemming. Om zo vanuit de branding het merk Nederland internationaal sterker op de kaart te zetten. Niet alleen dit jaar, maar ook de volgende edities. Een goed voorbeeld hiervan is het start-up en innovatie plein, dat we nog groter en internationaler proberen te krijgen.’ Deze koers is al ingezet sinds de partnerland-deelname in 2014 en van belang voor de steun vanuit de overheid. Daarvoor is het belangrijk internationaal sterk te staan. Financieel, maar ook in gebaar.

De individuele exposant zal zich eind april echter vooral concentreren op zijn of eigen business. Verreweg het grootste contingent Nederlandse bedrijven staat in op Industrial Supply in hal 4, waar Nevat, Koninklijke Metaalunie, Mikrocentrum, Holland Innovative en Brainport Industries tientallen industriebedrijven clusteren. Daarnaast zijn er het Holland High Tech House (hal 2), het Holland IT & Smart Industry House (hal 8) en het Holland Energy en E-mobiliy House (hal 27). Nederland staat er in elk geval goed bij organisator Deutsche Messe, zo vertelde Senior Vice President Marc Siemering: ‘Na Duitsland en China is Nederland het derde land qua bezoekersaantal op Hannover Messe en tevens de derde grootste handelspartner. In 2016 kwamen 4750 Nederlandse bezoekers naar Hannover en deden 120 exposanten mee, een belangrijke en trouwe partner dus.’


Siemering lichtte in Amsterdam de vernieuwingen op Hannover Messe 2017 toe. Zo verdwijnt Surface Technology als zelfstandige beurs. ‘Dit wordt ondergebracht in hal 6 bij Industrial Supply. We hebben meer ruimte gemaakt voor Digital Factory. IT- en geïntegreerde digitale processen worden steeds belangrijker, daarom zijn hier nu de hallen 6, 7 en 8 voor ingeruimd.’
Verder krijgt energie een prominentere rol. ‘Deze deelbeurs beslaat dit jaar de hallen 11, 12, 13 en 27. Binnen het platform van industrie 4.0 speelt het thema energie een belangrijke rol. Meerdere initiatieven zijn nu ondergebracht onder één beurs: Energy.’

Start-ups

Siemering stipt tot slot het thema start-ups aan. ‘Hiermee zijn we vorig jaar gestart, in navolging van het Nederlandse start-up plein. Dit werd goed ontvangen. Daarom zullen deze ondernemers ook op Hannover Messe 2017 aanwezig zijn.’ Alles vindt plaats onder het overkoepelende thema ‘Integrated Industry – Creating Value’.

Polen

Na de Verenigde Staten vorig jaar, is dit jaar Polen partnerland van Hannover Messe.

www.hannovermesse.de