Pal-V (Personal Air and Land Vehicle) gaat eerst een serie produceren van zo’n 90 stuks, waarvan de helft in Europa zal worden verkocht. De eerste testvluchten werden al in 2012 gehouden. De eerste leveringen stonder gepland voor vorig jaar, maar dat werd niet gehaald door de financiering. De nieuwe leverdatum is eind 2018.
De gyrocopters komen in twee modellen (de Liberty Pioneer en de Liberty Sport) en zijn voorzien van een certificering voor weg- en luchtvaart. Om te vliegen, heeft de gebruiker wel een start- en landingsbaan nodig. Hoewel een ‘airstrip’ van zo’n 200 meter volstaat, is er vooralsnog geen sprake van opstijgen vanaf de snelweg. Ook kost het even om de machine om te bouwen. Initiatiefnemer Robert Dingemanse spreekt van tien minuten ombouwtijd. In geval van nood kan de Pal-V al landen op een terrein van 30 meter, vergelijkbaar met een tennisbaan.
De kruissnelheid ligt tussen de 50 en 180 kilometer per uur. Op de weg haalt hij, met een motorvermogen van 100 pk, zo’n 160 kilometer per uur.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…