Het Nederlandse mkb maakt steeds meer gebruik van online verkoop en verdient daar meer aan – dit jaar voor het eerst meer dan hun gemiddelde Europese collega’s.
Dat blijkt uit de jaarlijkse, toonaangevende Digital Economy and Society Index (DESI ) van de EU. Deze index rangschikt de kwaliteit van de digitale infrastructuur, het gebruik van digitale toepassingen door en online vaardigheden van de inwoners, de mate en wijze waarop het bedrijfsleven digitaal actief is en de online dienstverlening door de overheid zelf.
Op de totale ranglijst staat Nederland staat op de vierde plaats, onder Finland, Zweden en Denemarken. Vorig jaar noteerde Nederland nog de derde plaats en was Denemarken vierde. Uit het DESI-rapport blijkt dat de daling voornamelijk komt doordat Nederland de verdeling van frequenties waarop 5G kan worden ingezet op 29 juni aanstaande start, en niet eerder heeft uitgevoerd. Het onderzoek benoemt ook dat het Nederlandse netwerk in coronatijd ondanks de piekbelasting uitstekend functioneert. Nederland behoort tot de Europese top als het gaat om de beschikbaarheid van snel, vast internet.
Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat): ‘Het is goed om te zien dat onze digitale netwerken in topvorm zijn en onze ondernemers in het midden- en kleinbedrijf steeds meer gebruik maken van wat digitalisering ze te bieden heeft. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat onze goede uitgangspositie niet vanzelfsprekend is. Het blijft belangrijk dat we voldoende technisch personeel opleiden, onze mobiele netwerken blijven vernieuwen en de mogelijkheden van AI inzetten voor digitalisering. Zo zorgen we ervoor dat ons bedrijfsleven banen en inkomsten kan vasthouden en consumenten digitaal vaardig blijven. Het kabinet komt daarom voor de zomer met een update van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie die in 2018 gelanceerd werd.’
Een steeds digitaler mkb
Het Nederlandse bedrijfsleven maakte al relatief veel gebruik van sociale media en van elektronische tags voor onder andere voorraadbeheer, toegang en mobiel betalen. Nu liggen binnen het mkb ook zowel online verkoop als de daaruit behaalde omzet voor het eerst boven het EU-gemiddelde. Inmiddels biedt 21 procent van de meer dan één miljoen mkb-ondernemingen via het internet producten en diensten aan (tegen 17% in 2019), en dat is goed voor twaalf procent van de omzet. Ook verkoopt dertien procent van het mkb hun producten via het internet aan klanten in het buitenland.