Categories: ActueelMarktprijzen

Nederlandse automotive-toelevering beleeft recordjaar met 9,2 miljard omzet

Veel industriële branches, variërend van de chemie tot de elektrotechnische industrie en van de metaal tot de rubber- en kunststofindustrie, leveren aan de auto-industrie. Alleen al in de metaalsector is de automotive-keten goed voor 2,3 miljard euro omzet. De toeleverende industrie moet het vooral van export hebben: 88 procent van de omzet komt van buitenlandse afnemers. Duitsland, met grote autobedrijven als Volkswagen, Daimler en BMW, is goed voor 44 procent van de export.

Sterk herstel, goede concurrentiepositie

De automotive-sector was in 2009 één van de zwaarste geraakte sectoren. Vraaguitval en een structurele verlaging van voorraden zorgde voor een omzetkrimp van ruim 30 procent in de toeleverende industrie. Maar het herstel was sterk en in 2011 werd een omzet gerealiseerd die met 9 miljard euro hoger lag dan voor de crisis. Na twee wat magere jaren in 2012 en 2013 nam de omzet verder toe tot naar schatting 9,2 miljard euro in 2014.

Veel bedrijven zijn langere tijd actief  in de automotive-keten, innoveren steeds meer mee met de autofabrikant of eerstelijnstoeleverancier en bouwen zo aan een sterkere concurrentiepositie. Deze bedrijven hebben dan ook kunnen profiteren van de groei van de automotive in vooral Duitsland, maar ook in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Azië vraagt om lokale productie

De automotive loopt voorop in de uitbestedingstrend. In de afgelopen decennia zijn fabrikanten getransformeerd tot bedrijven die zich nog hoofdzakelijk toeleggen op productontwikkeling, sales en eventueel assemblage. Deze uitbesteding betekent voor  China en Japan echter vooral meer binnenlands inkopen. Een Nederlands bedrijf dat serieus wil groeien in de Aziatische automotive-keten zal lokaal moeten produceren.

Exportkansen naar westerse autolanden 

Voor westerse landen ligt dit anders. Zowel Duitsland en de Verenigde Staten als het Verenigd Koninkrijk haalt een aanzienlijk deel van de inkoop uit het buitenland. In de volgende fase van uitbesteding is productinnovatie aan de beurt. In toenemende mate ligt de verantwoordelijkheid voor innovatie bij de toeleveranciers. Marinus van der Meer, ING sectormanager Automotive: ‘De Nederlandse automotive toelevering, met een hoog innovatief karakter en sterk in high-tech, is goed gepositioneerd om hiervan te profiteren.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

16 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago