De automotive sector was in 2009 één van de zwaarst geraakte sectoren. Een combinatie van vraaguitval en het structureel verlagen van voorraden zorgde voor een omzetterugval van ruim 30 procent in de toeleverende industrie. Het herstel was echter sterk en in 2011 werd een omzet gerealiseerd die met 9 miljard euro hoger lag dan voor de crisis. Na twee iets mindere jaren is de omzet verder toegenomen tot naar schatting 9,2 miljard euro in 2014. Veel Nederlandse bedrijven zijn jarenlang actief in de automotive-keten, innoveren steeds meer mee met de autofabrikant of eerstelijnstoeleverancier en creëren zo een sterkere concurrentiepositie. Deze bedrijven hebben kunnen profiteren van de groei van de automotive in bovenal Duitsland, maar ook het VK en de VS.
Door de omvang en nabijheid zijn de ogen van veel bedrijven gericht op de Duitse automotive-markt. De toeleverende industrie haalt 44 procent exportomzet uit dat land bij grote klanten als Volkswagen, BMW en Daimler. Voor sommige toeleverende branches is dit nog hoger. Van de chemieproducten binnen de automotive toelevering gaat 60 procent naar de Duitse markt.
Binnen Europa presteert met name de Duitse autoindustrie de laatste jaren sterk. De Nederlandse toeleverindustrie heeft hiervan ook geprofiteerd, wat de totale omzet heeft gestuwd. In 2014 is naar schatting voor 3,6 miljard euro geleverd aan de Duitse auto(onderdelen)industrie. Ten opzichte van vijf jaar geleden heeft de Nederlandse toeleversector haar positie in Duitsland heel licht verbeterd. Het aandeel in de import van de Duitse automotive industrie is circa 4%. Veel West-Europese landen hebben aandeel verloren aan Oost-Europa. In dat licht kenmerkt de marginale verbetering van het Nederlands aandeel de waardevolle rol die de Nederlandse toeleverindustrie richting Duitsland speelt. Ten slotte is na de crisis van 2009 de toelevering naar de VS sterk gegroeid. Ook voor de komende jaren liggen hier nog kansen voor groei.
Zoals eerder aangegeven, wordt de automotive-sector beleverd door een veelheid aan branches. Uiteraard de onderdelenindustrie, maar daarnaast ontleent de bijvoorbeeld de metaalsector een omzet van ruim 2,3 miljard euro aan de automotive-sector. De chemie (denk aan de autolak of kunststof onderdelen zoals dashboards) en elektronica-industrie (zoals sensoren of navigatie) realiseren ruim een miljard euro omzet. De rubber- en kunststofindustrie (waaronder de autobandenindustrie) behalen ook vele honderden miljoenen euro’s omzet in de automotive keten. De afgelopen jaren zijn de aandelen van de branches in de toelevering vrij constant gebleven. Innovatie (bijvoorbeeld lichtgewicht materialen) en meer elektronica zou in de toekomst enige verschuiving kunnen opleveren.
Toeleveranciers spelen een kritieke rol in het verder verbeteren van de (vracht)auto. Bij trucks heeft CO2-reductie de volle aandacht, nadat de afgelopen jaren meer focus lag op het terugbrengen van stikstof en roetuitstoot. Reductie van CO2-uitstoot zal voornamelijk moeten komen uit verdere brandstofbesparing. Via betere aerodynamica is daar nog winst te behalen. Regelgeving is verruimd, waardoor bijvoorbeeld spoilers mogen worden geplaatst. Voor toeleveranciers liggen er innovatiekansen door gebruik van andere vormen of materialen (kunststoffen/metalen). Verdere toepassing van elektronica zet nog altijd in hoog tempo door. Steeds slimmere board-computers volgen een groot aantal ‘prestatie-indicatoren’ op het gebied van efficiency en planning en kunnen zelf ‘bijsturen’.
Ook bij de personenauto is high-tech het sleutelbegrip. Auto’s raken steeds voller met (veiligheids)systemen met als uiteindelijk doel de zelfrijdende auto. Auto’s gaan in toenemende mate online. De bestuurder is hierdoor continu connected. Het dashboard-scherm gaat steeds meer lijken op een tablet. Een verbinding met derden maakt het mogelijk dat data over de auto breder beschikbaar is. Dit kan helpen bij after-sales, waarbij beter getimed onderhoud of vervanging van onderdelen plaats vindt. In de wereld van de ‘connected car’ liggen nadrukkelijk kansen voor het innovatieve Nederlands high-tech cluster. Ten slotte blijven de ontwikkeling van nieuwe aandrijfsystemen (hybride, elektro, waterstof) en nieuwe materialen (aluminium, carbon) belangrijke en kansrijke ontwikkelingen voor toeleveranciers.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…