Nederlandse dammen naar Venetië

Op de caissons wordt een beweegbare kering gemonteerd die Venetië moet beschermen tegen overstromingen. De verworven opdracht betreft de zuidelijke ingang bij Chioggia. Opdrachtgevers zijn de autoriteiten van Venetië. Strukton voert dit werk uit voor de Italiaanse aannemerscombinatie Clodia. De contractwaarde voor Strukton bedraagt ruim 8 miljoen euro.

De engineering en voorbereiding van de werkzaamheden starten direct. De uitvoering zal in de zomer van 2014 starten en enkele maanden in beslag nemen.

Venetië ligt op een groep kleine eilanden midden in een lagune en heeft al eeuwen te kampen met overstromingen vanuit de Adriatische Zee die elkaar steeds sneller opvolgen. Niet alleen stijgt de zeespiegel, de stad zakt ook weg in de onstevige ondergrond. Om verdere overstromingen te voorkomen wordt er een stormvloedkering gebouwd die de lagune bij hoog water moet afsluiten: het MOSE-Project (MOdulo Sperimentale Elettromeccanico). De stormvloedkering is een systeem dat bestaat uit beweegbare keringen die worden aangelegd bij de drie ingangen van de lagune, bij de plaatsen Lido, Malamocco en Chioggia. Het systeem wordt alleen gesloten bij extreem hoog water, vergelijkbaar met de Maeslantkering in Nederland.

Martijn Smitt, directeur Strukton Immersion Projects: ‘Gezien de aard van de activiteiten en de vele facetten binnen het proces van het opdrijven, transporteren en afzinken van de caissons hebben we dit project in handen gegeven aan een toegewijd en ervaren team. De werkzaamheden gebeuren in nauwe samenwerking met de Clodia projectorganisatie.’

Strukton is specialist op het gebied van afzinken en is eerder betrokken geweest in tal van tunnelprojecten zoals recent bij de Noord/Zuidlijn in Amsterdam, het afzinken van tunnelelementen bij de Busan-Geoje Link in South Korea en de Limerick tunnel in Ierland.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago