Industrie 4.0 is net als vorig jaar het leidende thema van de aankomende Hannover Messe. De revolutie tot geïntegreerde industrieoplossingen schiet wederom wortel in Nederland, want ook dit jaar is de Hollandse deelname groot.
Dat zien de organiserende branchepartijen Nevat, Mikrocentrum, Koninklijke Metaalunie en Brainport en de Deutsche Messe. Industrie 4.0, in ons land gedoopt tot Smart Industry, spreekt de Nederlandse industrie aan. FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming: ‘Het is fantastisch dat net als vorig jaar de Hannover Messe ook dit jaar in het teken staat van Industrie 4.0. Ook dit jaar biedt het evenement de Nederlandse technologische industrie de kans aan de wereld te laten zien wat wij in huis hebben. We gaan dit jaar weer met veel Nederlandse bedrijven en kleuren de Hannover Messe weer oranje.’
Zo’n tweehonderd Nederlandse exposanten (2013: 120 en 2014: 240) geven acte de présence op ‘s werelds grootste industriebeurs, van 13 tot en met 17 april in Hannover. Daarmee lijkt de partnerlanddeelname van vorig jaar ook nu nog de oranje deelname een flinke boost te geven. Senior Vice President bij Hannover Messe, Marc Siemering: ‘Na de succesvolle deelname als partnerland, verwachten we dat Nederland wederom een sterke partner is.’ Dit jaar neemt India het stokje over als partnerland. ‘Een groeiende economische macht, waarmee we het thema digitalisering en Industrie 4.0 invulling gaan geven’, aldus Siemering.
Successtory’s
FME zoomt met haar verschillende paviljoens (Holland High Tech House en Energy) in op twee hoofdthema’s: Smart Industry en energie. Micha van Lin, hoofd Internationaal Ondernemen bij FME: ‘Deze thema’s lopen door de hele programmering, die de volledige week beslaat. De zichtbaarheid van innovaties is erg belangrijk, we laten successtory’s zien.’
Nieuwe look
In hal 4 (Industrial Supply) trekken Nevat, Mikrocentrum, Koninklijke Metaalunie en Brainport weer samen op. Met succes, want er zijn meer vierkante meters standoppervlakte verkocht dan vorig jaar. Nevat-directeur Theo Koster: ‘We hebben hoog ingezet, maar met 2000 m2 (2014: 1250m2) staat het Nederlandse collectief in hal 4. Daarnaast hebben we een nieuwe standbouw, dus we maken onze entree met een nieuwe look.’ In het collectief zal de BV Nederland gepresenteerd gaan worden en krijgen de leden van de diverse organisaties de mogelijkheid om zich gezamenlijk en ook individueel te presenteren. Denk aan een meer ketengerichte inrichting van het paviljoen in engineering, manufacturing en system supplier. Met het thematisch inrichten van het willen de vier partijen de Nederlandse (high tech) industrie beter en duidelijker presenteren aan de bezoekers en hopen zij meer buitenlandse bezoekers aan te trekken.