Categories: Actueel

Nederlandse maakindustrie onderschat Industrie 4.0

De investeringsplannen voor het ‘Internet of Things’ zijn extreem ambitieus, vooral die van de koplopers in de huidige revolutie. Een onderzoek van PwC onder meer dan 2.000 bedrijven in 26 landen laat zien dat de investeringen in Industrie 4.0 tot 2020 meer dan 900 miljard dollar per jaar bedragen. Nederland blijft echter ver verwijderd van zijn eigen doelstelling om in 2020 2,5 procent van zijn bbp aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) te besteden. Dat streven hield al een afzwakking in ten opzichte van de Europese richtlijn van 3 procent, een ‘correctie’ voor het feit dat de R&D-intensieve maakindustrie een minder grote bijdrage aan de Nederlandse economie levert dan kennelijk minder R&D-intensieve sectoren als handel en landbouw.

Overschatting in Nederland

Op basis van deze cijfers en met de indrukken van de Hannover Messe nog op het netvlies, valt niet aan de conclusie te ontkomen dat Nederland de boot aan het missen is. Uit de resultaten van de honderd Nederlandse bedrijven in het onderzoek door PwC blijkt evenmin dat de betekenis van Industrie 4.0 op waarde wordt geschat, laat staan een ambitie om daarin voorop te lopen. De indruk ontstaat, en gesprekken met boegbeelden van de Nederlandse maakindustrie bevestigen PwC hierin, dat we in Nederland overschatten hoe ver we gevorderd zijn met het digitaliseren van onze maakindustrie, terwijl we onderschatten wat de kansen zijn die Industrie 4.0 biedt.

Digitale cultuur

Natuurlijk zijn er obstakels te overwinnen bij zo’n ingrijpende transformatie. Het bouwen van een ‘digitale cultuur’ — het besef dat de maakindustrie in rap tempo verandert en dat daarom nieuwe kennis, vaardigheden, organisatievormen nodig zijn — vergt tijd. Het maken van een sluitende businesscase voor investeringen in het Internet of Things is lastig nu er nog veel onzekerheden bestaan.

Maar die obstakels zijn te overwinnen, en het antwoord op de vraag of er al geld valt te verdienen in de industriële revolutie is een volmondig ja.

Bedrijven moeten een scherpe visie op hun toekomstige positie in Industrie 4.0 ontwikkelen. Bedenk hoe het verdienmodel, het product- en dienstenaanbod, de organisatiestructuur en de relaties met klanten en leveranciers moeten veranderen onder invloed van digitalisering. Ga vervolgens pionieren: investeer in proefprojecten om nieuwe technologieën onder de knie te krijgen, in het digitaliseren van bedrijfsprocessen en in nieuwe samenwerkingsverbanden met klanten, leveranciers, kenniscentra of start-ups. Zorg dat er kennis op het gebied van data-analyse in huis is.

De vruchten van de nieuwe industriële revolutie worden vooral geplukt door de koplopers, de ‘first movers’. De Nederlandse maakindustrie heeft de potentie om bij die kopgroep te zitten. Daarvoor moeten de ambities ten aanzien van Industrie 4.0 én de bijbehorende investeringen alleen wel worden opgevoerd.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago