Zoals verwacht heeft de Nederlandse maritieme maakindustrie in 2020 flink te lijden gehad onder de coronacrisis. In alle maritieme segmenten is de orderintake drastisch gedaald. Dit met uitzondering van de superjachtbouw, waar zelfs een verdubbeling ten opzichte van 2019 is op te tekenen.
De totale omzet van de Nederlandse maritieme maakindustrie daalde met 9,5 procent ten opzichte van 2019 tot €7,0 miljard. Toch heeft het afgelopen jaar ook laten zien hoe cruciaal de maritieme sector is. ‘De wereld ging op slot, maar schepen bleven varen en wij bleven ze repareren, onderhouden en bouwen’, zegt Bas Ort, voorzitter van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology.
Verbetering
‘Het is vanzelfsprekend dat de coronacrisis zeer ingrijpende gevolgen heeft voor onze industrie. En dat komt bovenop de resultaten van 2019, waarin geen noemenswaardig verder herstel gesignaleerd werd ten opzichte van 2018. Toch zijn de kansen op verbetering in de toekomst toegenomen. Want als corona 1 ding duidelijk heeft gemaakt, is dat de maritieme sector van groot strategisch belang is voor de wereldeconomie. We zien voor onze Nederlandse maritieme maakindustrie een belangrijke rol weggelegd als het gaat om het oplossen van actuele en toekomstige maatschappelijke vraagstukken rondom bijvoorbeeld verduurzaming van de scheepvaart, de stijgende zeespiegel en de veiligheid van ons land. Met het ‘Masterplan voor een emissieloze maritieme sector’ heeft de gehele Nederlandse maritieme sector zichzelf bovendien een ambitieus doel gesteld met de ontwikkeling en bouw van 30 emissieloze schepen in 2030.’
Drempels
Maar zijn er nog veel drempels te nemen. Innovatiebudgetten bij maritieme bedrijven staan noodgedwongen onder druk, er is een ongelijk Europees én mondiaal speelveld en de sector kampt met een tekort aan technische vakmensen. Dat maakt het niet gemakkelijk om de beoogde verduurzamingsopgave aan te gaan en bijvoorbeeld ook de benodigde digitaliseringsslag te maken. Ort: ‘Wij pleiten voor een krachtig Nederlands en Europees industriebeleid, met als inzet: behoud en versterk de maritieme maakindustrie en bescherm deze waar het nodig is.’