De Nederlandse scheepsbouw en de maritieme toeleveranciers hebben in 2012 goede resultaten geboekt in een aanhoudend guur economisch klimaat.
Dat maakte branchevereniging Scheepsbouw Nederland donderdagmiddag bekend tijdens de jaarvergadering in Huizen. Het Nederlandse scheepsbouwcluster was in 2012 goed voor een omzet van 6,1 miljard euro (2011: 6,2 miljard) en een totale werkgelegenheid van circa 29.500 fte (2011: 30.000 fte).
Door flexibel in te spelen op veranderende behoeften van de internationale markten konden bedrijven hun positie behouden en soms versterken. De focus van de branche voor de komende jaren is het versterken van de positie van het Nederlandse scheepsbouwcluster op belangrijke niches in de wereldmarkt. Hiervoor stelde Scheepsbouw Nederland onder meer de strategie ‘Nu doorpakken!’ op. Voorzitter Sjef van Dooremalen roept de overheid op om hieraan ondersteuning te bieden, door volop te blijven werken aan maatregelen voor versterking van technisch onderwijs en innovatief vermogen, aan handhaving van een gelijk internationaal speelveld en aan exportbevordering.
Marktsegmenten
De resultaten voor de afzonderlijke marktsegmenten toonden een wisselend beeld. Grootste knelpunt voor al de bedrijven blijft de beperkte beschikbaarheid van financiering voor nieuwe projecten. Het gevolg: minder projecten konden worden binnengehaald, waardoor de jaarcijfers gemiddeld lager zijn uitgekomen dan in voorgaande jaren.
Scheepsbouw in de wereld
In 2012 leverde de wereldscheepsbouw minder schepen op dan in 2011. De orderintake liep verder terug. Het orderniveau bleef laag door overcapaciteit in vele sectoren van de scheepvaart. Dit begint gevolgen te hebben voor de scheepsbouwcapaciteit in de wereld. Een verdere daling van de wereldwijde werfcapaciteit is echter nodig om vraag en aanbod meer in lijn met elkaar te brengen.
In Europa valt met name de dramatische terugval van activiteit in Spanje en Duitsland op. Duitse werven moesten het voor de crisis vooral hebben van de bouw van containerschepen. Deze markt is echter opgedroogd. De Spaanse scheepsbouwindustrie heeft veel last gehad van de economische crisis en werd sterk geraakt door het bevriezen van het tax-lease financieringssysteem op last van de Europese Commissie.
Naast de drie grote scheepsbouwlanden China, Korea en Japan, de scheepsbouw in Europa en in Amerika, werken ook Brazilië, Rusland, India, de Filippijnen en Vietnam hard aan het opbouwen van hun scheepsbouwindustrie. Ook kleinere landen als Maleisië en Bangladesh spelen in toenemende mate een rol.